Hamilton

Handling: Carl Hamilton och hans vän och kollega Åke Stålhanske får i världssäkerhetens intresse order om att eliminera en grupp smugglare på den ryska tundran. Deras smuggelgods är en kärnvapenmissil, tillräckligt stor för att lägga Paris, Washington eller New York i aska. Hawkins är en skrupelfri amerikan som har specialiserat sig på vapensmuggling från det forna Sovjet till vapenmakter i mellanöstern. Han är hjärnan bakom operationen och skyr inga medel för att nå sina mål. Carl Hamilton är ute på sitt farligaste uppdrag hittills, där inte bara hans eget, utan även hans älskade Tessies liv står på spel...

År: 1998
Regissör: Harald Zwart
Originaltitel: Hamilton
Ursprungsland: Sverige, Norge
Längd: 02:08, 03:06 (TV-version)
Ingår i tema: Jan Guillou

Niels Dybeck
Per Flygare
Göran Forsmark
Per Grytt

Ganska dålig actionrulle. Den är klichéefylld och förutsägbar. Före detta Luke Skywalker-skådespelaren Mark Hamill är usel i rollen som galen ameriken. Peter Stormare är dock okej som Hamilton. Betyget blir en svag tvåa.

Life_is_so_blue

En snygg svensk actionrulle, väldigt bra scener som är snygga..
Peter Stormare's bästa roll i filmsammanhang som jag har sett honom i..
En medel 4:a

die_hard

snåla alla är detta är en trea

Mackie

Det här är horribelt. Stormare, som gjort många bra skumma biroller i diverse thrillers/draman (Fargo, etc..), känns inte rätt. Svenskarna försöker göra en svensk hollywoodaction, och det blir, kanske inte särskilt förvånande, ett platt fall. Lena Olin är inte bra hon heller, och jag kan faktiskt inte komma på nåt som jag tyckte var bra med filmen. Gå och se Täcknamn Coq rogue från 1989 med Stellan Skarsgård istället, där har du en mycket bättre svensk actionthriller!

Robert_Eriksson

Den här filmen är jag inte särskilt imponerad av. Löjlig och orealistisk, med trista karaktärer och en rakt igenom ganska jobbig stämning. Klarar sig med stor möda upp på en svag tvåa.

En film med en orealistisk, rörig och ointressant handling. Var bara jobbig att kolla på med allt pang-pang m.m.! Usch!!

manne747

Bästa Hamiltonfilmen nånsin. Stormare känns perfekt. Skitkul att Mark Hamill e me förresten.

Täcknamn Coq Rouge (1989)
Fiendens fiende (1990)
Den demokratiske terroristen (1992)
Vendetta (1995)
Hamilton - I nationens intresse (2012)
Hamilton 2 - Men inte om det gäller din dotter (2012)