Viskningar och rop

Handling: Agnes är döende i cancer och ligger till sängs i den stora 1700-talsherrgården. Hennes två systrar har kommit för att vaka vid hennes dödsbädd, men är för självupptagna för att komma Agnes nära. Endast tjänstekvinnan Anna kan ge av sin kärlek och värme åt den döende Agnes.

År: 1972
Regissör: Ingmar Bergman
Originaltitel: Viskningar och rop
Alternativ titel:Cries and Whispers (USA)
Alternativ titel:Schreie und Flüstern (Västtyskland )
Längd: 01:31, 01:46 (USA)
Ingår i tema: Guldbaggen - Bästa film

Lars-Owe Carlberg
Malin Gjörup
Greta Johansson
Karin Johansson

Enligt Bergman själv är det hans bästa tillsammans med 'persona'. Jag är smått enägen att hålla med, verkligen en underbar film med enorma skåderspelar prestationer. Bergmans kristna tematik och filosofi slår det mesta. Ett av hans mästerverk.

Robert_Eriksson

Det är alltid intressant att se filmer av Ingmar Bergman. "Viskningar och rop" är en djup film fylld av ångest, sorg och lidande. Jag tycker att Bergman gör den lite onödigt konstig, särskilt mot slutet.

Vackert filmad med fotot och användandet av rött. Bra skådespel. Men i övrigt fann jag den, trots ypperlig längd (ca 1:28) på den tiden man kunde klippa bort sina "darlings", småseg. Vacker och intressant miljö liknande i Fanny & Alexander.

lindajjj

En sådan där helgjuten, men obehaglig Bargmanfilm, som liksom bränner sig fast i en, man kan inte sluta tänka på den. Och allt det röda förstärker det obehagliga, jag gillar inte rött.

Denna Bergman gillar jag INTE. Viskningar och rop är så jäkla deprimerande och trist så att man knappt orkar titta klart. Det enda bra med filmen är fotot av Sven Nyqvist. Han erhöll en Oscar för det. Betyg=2-.

Khori

En film fylld med ångest, smärta och rädsla. Skådespelarna gör ett mycket bra jobb(!) speciellt med tanke på att det är så mycket fokus på ansiktena. Mycket ligger under ytan och vissa saker blir aldrig riktigt tydliga. Den provocerande scenen när Karin (Ingrid Thulin) skär sig och sedan smetar blodet runt munnen är mycket stark och något av det bästa jag sett på länge. Dock är filmen inte tillräckligt fångande för en fyra. Det skulle behövas lite mer action för min smak.

Håller med Robert_Eriksson.

Robert_Eriksson

nicke

Sammanfattar till stor del Bergmans återkommande teman. En både vacker och motbjudande film, den hör till de riktigt viktiga filmerna i vår historia.