Stig-Helmer Story, The

2,1

Handling: Efter sällskaps- skid- segel- golf- och hälsoresor kommer nu Stig-Helmer tillbaka. Den här gången i en tidsresa – tillbaka till Stig-Helmers barn- och ungdomsår. Varför blev han som han blev? Finns det något originellt att vaska fram om honom. Hur var han som ung? Har livet kuvat honom eller är hans totala brist på karisma medfödd?

År: 2011
Polly Kisch
Jonas Uddenmyr

Copyright SF

KarinLovisa

synd att det inte var en tant som fick spela tant på slutet.

Nikita

Filmen är sevärd, men någon höjdare är den då rakt inte!

Jag tycker att den här filmen har oförtjänt lågt betyg här på FP. Och till skillnad mot vad många andra verkar tycka tycker jag att det var tillbakablickarna som var de bästa scenerna i filmen. Varvningen med nutidsscener var helt lagom.
Stämningen är trevlig och mysig rakt igenom, och vid flera tillfällen sägs något som man kan relatera till alla de andra filmerna om Stig-Helmer. En stark 3:a.

rednaxela

Stig helmer story har verkligen fört karaktären stig helmer i botten. En mycket bristfällig handling kombineras med ett mediokert skådespel. Stig helmer är ju Stig helmer,Ja,men filmen väljer att fokusera på Uppväxten och hur Stig helmer blev den han blev. Förvisso var ursprungstanken god men allting raserar totalt när filmen väl inleds. Annica var iallafall ganska het men det räddar inte filmen.

Roligt att stifta bekantskap med Stig-Helmer igen. Filmen utspelade sig mestadels i dåtid,något som jag inte förväntade mig. Underhållande och rolig på sina hörn, lamt slut dock. Stark trea.

2+. Besviken över att filmen inte nådde så högt. Kan det bli tråkigt med Stig-Helmer? Ja det kan det verkligen. Trots att jag innan visste att det skulle handla mycket om hans barndom blev jag besviken när man inte fick se så mycket av Stig-Helmer (den riktige). Och när han väl syntes hände inte så mycket. Nja, tyvärr. Nu får det vara slut på Stig-Helmer filmer. Den här föll verkligen pladask.

Biopremiär: 2011-12-25
Filmen är både i färg och svartvit

Sällskapsresan (1980)
Sällskapsresan II - Snowroller (1985)
SOS - en segelsällskapsresa (1988)
Den ofrivillige golfaren (1991)
Hälsoresan - En smal film av stor vikt (1999)