Den ofrivillige golfaren

Sport:

Sport:

Handling: Den uppsagde brödrostkontrollanten Stig Helmer, numera gatsopare, utses till ofrivillig motspelare till finansmannen Anderhage, som slagit vad om att han kan besegra vem som helst i golf.

År: 1991
Bertil Norström
Margreth Weivers

Copyright SF

oliver_kahn

Jag älskar den här filmen. Om jag ska sätta fingret på varför så säger jag: igenkänning. Det krävs att du har vänt torvor på fairway i några år för att du ska kunna uppskatta Ofrivillige Golfaren till fullo.

Bästa delen är tveklöst scenerna i Skottland. Inte bara pga de vackra vyerna, utan mycket för de härliga karaktärerna. Jimmy Logan står ohotad som filmens glödlampa.

Har du aldrig ens hållt i en järnfemma går tyvärr en hel del av charmen förlorad, och skämten saknar då poäng. Det blir bara slapstickhumor av allting.

Alltså, se den om du är en golfare. Tänk efter en extra gång om du inte är det.

Noisome

Humorn är densamma som i de andra filmerna, men ändå är det denna jag gillar sämst.

hm filmen är så konstig, fast rolig =)

bananasplit_96

Filmen har fått en tvåa i betyg av en tidning och en trea av en annan tidning. Så när jag skulle se den på tv hade jag inte så höga förväntningar. Jag hade inte heller någon större erfarenhet av golf. Nu har jag lärt mig att inte lita helt och hållet på rescensioner! Filmen är till stora delar väldigt rolig. De specifika "golfskämten" är roliga även för mig, som knappt har spelat golf. Ett plus för de härliga Skottlands-miljöerna! Och förstås även för Lasse Åberg och Jon Skolmen.

guldis25

en vädigt bra Lasse Åberg film

Dolphingirl

En mycket bra och rolig film. Lasse Åberg är bra.

En -3 som film, en klar 3 i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

En helt ok film som tappar i slutet.
Detta är del 4 i kvintetten om Stig-Helmer och Ole, och något fascinerande med denna samling fem filmer är att för varje film som kommer blir de sämre. Denna är således näst sämst. Här har man gått bort från temat semester (de tre första filmerna) och istället satsat på en, då när filmen kom, växande sport. Något som inte direkt lyckades.
Skådespelet är helt ok, som oftast i dessa filmer, från de nya karaktärerna, men Åberg och Skolmen kör på enbart ren rutin, vilket känns lite tröttsamt.
Fin scenografi både i Skottland och Sverige såväl utom- som inomhus (nattscenen då Stig-Helmer sover i slottet är inspelad här hemma nästgårds i Haninge på Häringe Slott - en vän som då bodde i en av slottets flyglar berättade att de bara för den scenen baxade ner en stor gammal träsäng i mellanläget mellan de två trapporna till våning 1, som alltså fick fungera som "rum").
Bra musik (temat).
Trots att klassiskt sätt att lägga upp humorn på används, blir det inte helroligt. Men filmen hamnar trots det i DVD-samlingen med de andra i boxen. Detta kan och vill man se om, bara inte så mycket/ofta.

Trivia: -

crack_of_dawn

Jo...det här måste ju vara en av de bästa filmerna Lasse har gjort...
Underbar och värd att se om t o m! Ha en mysig kväll och ladda upp med riktig mysfaktor!

Sällskapsresan (1980)
Sällskapsresan II - Snowroller (1985)
SOS - en segelsällskapsresa (1988)
Hälsoresan - En smal film av stor vikt (1999)
Stig-Helmer Story, The (2011)