Jakten

3,8

Handling: Filmen utspelar sig i en liten dansk stad runt jul. Vi får följa 40-åriga Lucas, som äntligen har lyckas styra upp sitt liv. Efter en tuff skilsmässa har han träffat en ny flickvän, fått nytt jobb och är på god väg att bygga upp relationen med sin tonårige son Marcus. Men något går fel. Inte mycket. Bara en liten lapp. En slumpmässig lögn. Och medan snön faller och julljusen tänds, sprider sig lögnen sakta men säkert - som ett virus. Chocken och misstänksamheten frodas och det lilla samhället befinner sig plötsligt i ett tillstånd av kollektiv hysteri, allt medan Lucas kämpar ensam med näbbar och klor för att få behålla sitt liv och sin värdighet.

Jakten är en skildring av hur en lögn blir sanning - en modern berättelse om häxjakt, orättvisa, skuld och förlåtelse. En beskrivning av hur skör gemenskapen är när skvaller, tvivel och elakheter får frodas.

År: 2012
Regissör: Thomas Vinterberg
Originaltitel: Jagten
Alternativ titel:The Hunt (int. titel)
Alternativ titel:Jagden (alt. titel)
Ursprungsland: Danmark
Anne Louise Hassing
Lars Ranthe
Alexandra Rapaport

Copyright Nordisk Film

4+ En gripande och rörande film om hur fel det kan bli. Filmen ger verkligen en bild av hur sådana här situationer kan se ut. I mitten av filmens slut finns en period då det går lite väl långsamt. Det händer inte så mycket. Men annars är filmen händelserik och väldigt känslosam. Man lever sig lätt med då Mikkelsen spelar rollen otroligt bra. Jag hade inte så höga förväntningar på den här filmen. Jag gillar den verkligen!!

djerryg

En riktigt bra tankeställare om hur människor helt plötsligt kan möta en gammal vän med förakt baserade på rykten och lögner. Det är också ett aktuellt ämne då man är så snabb idag med att hänga ut brottslingar i medierna trots att de inte blivit dömda för något.

Mikael

Stark 3:a, Mikkelsen är riktigt bra.

Obehagligt och starkt drama. Mikelsen spelar grymt bra här. Filmen tar upp viktiga och tunga ämnen och den tar sin tid att smälta efteråt.

Jollanboll

Bra skådisar.

Bra handling som berättar något intressant. Känns stundtals jobbigt och man upplever det hela som verkligt. Även om vissa saker känns som människorna beter sig ovanligt och dumt åt, så känns det ändå som det kan hända var som helst, när som helst, på riktigt. Det vill säga att en oskyldig man blir anklagad för något han inte har gjort. Man får sympatier för karaktären Lucas och slits mellan de invecklingar som sker.

En bra film som rekommenderas!

Biopremiär: 2013-04-12