Mad Max: Fury Road

Handling: Mad Max: Fury Road är (den efterlängtade) fortsättningen på Max Rockatanskys äventyr i det post-apokalyptiska äventyr som började med "Mad Max" 1979.

År: 2015

John Howard
Courtney Eaton

Copyright Warner Bros. Pictures

Lingon88

En sån här typiskt film från modern tid där pengar läggs på mycket effekter och pang pang. Något bra manus? Nej... Filmen håller i något år just av effekterna men kommer i det långa loppet sjunka ner i dyn bland alla andra mediokra innehållslösa filmer. Den får godkänt just på bra effekter, men inget mer. Jag tycker det är synd att man inte lägger lite mer krut på manus när budgeten verkar ha varit stor. Kommer jag se den här filmen igen? Aldrig. Skulle jag rekommendera den till någon annan? Nej. Att den i skrivande stund har 8.1 på IMDB ser jag som ett stort skämt. Tyvärr, alltså, se en annan film istället för denna så har ni lagt era 2 "mainstream-timmar (ja av någon anledning är alla filmer ganska exakt 2 timmar lång nu för tiden) på något bättre.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Plats 84 på IMDb Top 250 den 30/7 2015 (såg den på bio)? Nej, det tycker jag inte är rättvist.
Jävligt snygg adrenalin-action från början till slut med en rekvisita som kostat dineros vill jag lova (tänker främst på alla coola, fula, uppfinningsrika och lustiga fordon), men ett mästerverk är det inte!
Den snyggaste (och enda?) CGI-effekten i filmen är kanske filmhistoriens snyggaste sandstorm! Även natten i öknen är visuellt riktigt snygg, om än ej verklighetstrogen!
Och för er som undrar, ja, jag hart sett samtliga tre originalfilmer med Gibson. Så bakgrundshistoria saknade jag inte. Har trots detta ej tolkat filmen som en fortsättning som det påstås i handlingstexten, utan en nyinspelning...

Jag hade inte sett någon Mad Max innan, och jag hade heller ingen aning om alls vad jag skulle vänta mig. Man kastas direkt in i händelserna och får ingen som helst bakgrundshistoria. Det hade behövts.

Efter den första halvtimmen satt jag mest och funderade på om hela filmen gick ut på att dåligt sminkade personer skulle åka runt i sina fantastiskt fula fordon. Jag fick inte helt fel, men det tillkom lite annat också.

Filmen får en 3:a av mig. Mer bakgrundsinfo hade som sagt behövts för ett högre betyg. Kan även tillägga att 3D-effekterna inte bidrog med någonting.

Biopremiär: 2015-05-15

Mad Max (1979)
Road Warrior, The (1981)
Mad Max bortom Thunderdome (1985)