Mad Max bortom Thunderdome

2,5

Handling: Kärnvapen har förstört civilisationen. Den före detta polisen Max drar fram genom den australiska öknen och hamnar i Bartertown, som styrs av två rivaliserande härskare.

År: 1985

Andrew Oh
Ollie Hall
Lee Rice

Crocodile

Bra men jag tyckte att 2an var mycket bätre.

Skräp rakt igenom. Och var fan är Tina Turners sexapeal egentligen?

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Max is back...and Tina's got him! / Two men enter. One man leaves. / Hold out for Mad Max. This is his greatest adventure. / A lone warrior searching for his destiny...a tribe of lost children waiting for a hero...in a world battling to survive, they face a woman determined to rule.

Detta är en film fylld med spänning, action och fantastiska scenografier för ett science fiction-fan som mej. Rätt schysst foto i samma veva med de fina miljöerna i Australiens "ödemarker".
Fåvånansvärt enkel story och action där de verkligen "dödat sina darlingar" och gjort filmens längd alldeles lagom. Denna förmåga verkar man tyvär ha tappat nuförtiden i klippningsrummen.
Gibson är bra. Men Turner imponerar - hon är bättre än vad jag minns henne som då jag såg filmen första gången på 1980-talet, klart trovärdig. Å andra sidan är detta inga tokkrävande roller vi pratar om.
Ja, denna film hamnar i DVD-samlingen. Detta verk vill och kan man utan problem se om. Personligen anser jag denna del 3 vara den näst bästa i trilogin efter ettan.

Trivia: The film references a novel by Russell Hoban called "Riddley Walker" about a hero traveling in post-apocalyptic England. / One of the restaurants in the post-apocalyptic city is The Atomic Cafe, a reference to The Atomic Cafe (1982), a documentary about the Cold War, nuclear fear and propanganda films from the government / Two directors were hired so that George Miller could concentrate on the stunts and action scenes, while George Ogilvie handled the performances of the large cast of actors.

Cammie

Ingen speciellt bra film. Musiken med Tina Turner är dock helt ok.

Mattias15

Älskar sånt här, en katastroffilm med glimten i ögat. Många coola karaktärer inte minst Masterblaster. Mel gibson är bra som en tuffing som inte vill bli inblandad men lyckas ändå bli det. Slagsmålet i buren är en klassiker som aldrig kommer att glömmas bort av mig. Musiken är härlig och annorlunda och passar bra in i filmen. Fattar inte varför alla skurkar i sådan filmer alltid har konstiga läderkläder, men enligt mig är det ett genidrag av den människan som introducerade det. Slutet är sådär, för lyckligt för min del men ändå löjligt coolt. Coolt av Tina Turner att ta den här rollen, kan tänka mig att många skulle avstå en sådan roll för rädslan att filmen skulle bli en kalkon.

Timoti

En rätt så konsyig film.

Den svagaste av de tre 'Mad Max' filmerna.

Mad Max (1979)
Road Warrior, The (1981)
Mad Max: Fury Road (2015)