Cube

Handling: Sex människor är instängda i en surrealistisk kub. Den innehåller många dödsbringande fällor som det gäller att överlista. Ska de sex ha en chans att finna en utväg så måste de samarbeta och ta tillvara varandras speciella egenskaper.

År: 1997
Julian Richings
Wayne Robson
Maurice Dean Wint

Mackie

En film som börjar suggestivt och behåller sedan den känslan fram till det oväntade slutet. Helt klart bättre än likande filmer som Saw, enligt min mening. Jag gillar filmer där en del av det otäcka ligger i klaustrofobiska miljöer, och denna film är ett bra exempel.

Det finns tyvärr en sak som jag stör mig på, att karaktärerna ska vara så schablonartade. Det behövs inte stereotyper för att åstadkomma dynamik mellan karaktärerna i en film. Det ligger på skådespelarna. Och när filmen inte oväntat ska ta tag i de psykiska påfrestningar och förändringar som uppstår, blir det snarare irriterande än övertygande. Det känns som filmen rider på vågen av klyschor som redan är utnötta sen 80-talet, istället för att utveckla och gå på djupet. Vissa filmer kan komma undan utan att man tänker på det särskilt ingående, men i en sån här nerstrippad film blir det uppenbart. Varken manuset eller skådespelarna håller måttet på den fronten.

Jag är väldigt osäker om jag ska ge filmen en trea eller en fyra. Men det får bli en fyra. Jag tycker karaktärerna är en viktig del av såna här survival horror-filmer och där fick de inte till det, inte tillräckligt bra för att jag inte skulle störa mig på det i alla fall. Men detta till trots, filmens idé och utförande överglänser dessa svagheter.

jezzie86

Tycker att detta är mer en psykologisk thriller än skräck, men den är väldigt bra ändå. Den är snyggt gjord, med alla rummen i olika färger, själva storyn är oerhört smart och det är intressant att se hur de olika människorna som är instängda tillsammans efter hand börjar bli mer eller mindre galna efter alla påfrestningar. En väldigt spännande film rätt igenom, som dessutom väcker funderingar om människans psyke, överlevnadsinstinkt m.m.

miffo

En grupp människor vaknar upp i ett helt fyrkantigt rum med små dörrar på vardera sida, golv och tak. Dom har inte en aning om hur dom hamnade där, eller hur dom ska ta sig ut, det enda dom vet är att bakom nästa dörr kan det finnas en dödlig fälla.
Ok, här är en av dom filmerna som ligger mig närmast runt hjärtat. Den är orginell, den är bra inspelad, inga kända skådespelare som förstör intrycket, bra skådespel, bra manus, härlig utvecklig av karaktärerna, och framför allt, en härligt paranoid, klaustrofobisk känsla av instängdhet. Det finns inget val, SE DEN! Hyr den gärna eller köp den på DVD för att lyssna på regissörens kommentarer dessutom. det gav mig en helt ny dimension av filmen och dess utveckling.

Ligger på gränsen till en 4:a, men då hade jag gärna sett att man fått lite mer förklarat för sig.

losdrivaren

cool film:D lite saw känsla

ja va ska man säga om en sån här naken film?den e ju helt jäkla klockren.man får knappt veta vad och hur och det e spännade.men den får ingen fullpott pga karakäterna som e lite stereotypa och effekterna som suger ibland men den får en stark fyra.den här filmen kommer ja se många gånger om

stark fyra

igortk

Ja denna film är spännade och väldigt ovanlig. Helt klart sevärd. Skådespeleri var väl okej men inte det bästa.

En obehaglig film man vill verkligen inte hamna i deras sits! Mycket bra gjord och bra skådespel kan definitiv förstå att man spårar ut

pizzamatte

rättså bra film men hade trott den skulle vara ännu bättre efter att ha sett folk lovorda den men den var helt klart sevärd även om den var seg stundtals

Sofia92

Överspelet i början sög förhoppningarna ur mig, det mattades som tur var av och ansiktsuttrycken blev mänskligare. 'Cube' borde tilltalat mig mer än den gjorde, jag är fortfarande lite förvånad att den kunde ge så lite avtryck, slutet lämnade ingen effekt och jag fick aldrig fram sympati för karaktärerna. Handlingen tilltalande mig vid första anblicken dock, den utvecklade sig också intressant när man bara kommit förbi inledningen. Även manuset bättrade sig när det blev smart, innan dess var det tråkigt.
Visuellt var Cube lättsedd, mönstrena på kubernas väggar fångade verkligen blicken! Men ja, effekterna också, för all del.

Cube 2 - Hypercube (2002)
Cube Zero (2004)