De omutbara

3,7

Handling: Den hederlige och envise polisen Eliot Ness var mannen som 1930 svor att stoppa den illegala spritlangningen och krossa gangstern Al Capones välde i Chicago. Till sin hjälp har han en liten skara tappra anhängare.

År: 1987

Steven Goldstein
Peter Aylward
Don Harvey

Copyright Paramount Pictures

Det som främst fick mig att vilja se denna är att Sean Connery är med. Och han var även den som satte stabilitet i filmen. Det här är egentligen ingen ren maffiafillm, utan man får följa allt ur polisens perspektiv. Det var heller inte bara en massa övervåld som jag egentligen hade väntat mig. En modern noirfilm.

Mikael

Ganska överskattad och förutsägbar film.

Bilbo_one

Jadu, vilken film detta var. Ett mästerverk. Klar femma

En av Brian De Palmas största succéer är en medryckande skildring av 1930-talets Chicago och fyra mäns självförklarade krig mot gangsterkungen Al Capone och stadens utbredda vapensmuggling. The Untouchables (1987) som verkar täcka in allt ifrån västernfilmer, draman och thrillers byggs upp med hög spänning, väl tajmad komik och en skön Sean Connery i rollen som den patrullerande polis som lär Eliot Ness att tuffa till sig.

Det är tyvärr också sant att tempot är något underligt, vilket resulterar i att intresset är fläckvis här och var. Men som en välgjord gangsterfilm med både komiska och gripande avstickare och förstklassigt skådespel av Kevin Costner, Sean Connery och inte minst Andy Garcia. Och det är något överraskande vilken jämförelsevis liten uppmärksamhet som ägnas Robert De Niro, som i den här filmen först och främst är en bakgrundsfigur, oavsett vilken ram hans karaktär skapar för historien. Tyngdpunkten är snarare de privata och officiella konsekvenserna jakten på Capone för med sig för männen som försöker sätta dit honom.

martin88

En underhållande men enligt mig relativt överskattad film som visserligen har några år på nacken. Lite stereotypt och delvis ojämnt skådespel i kombination med några smådetaljer som jag stör mig på sänker helhetsintrycket av filmen. En klassiker helt klart dock, vilket jag verkligen kan förstå, men hade förväntat mig mer. En trea, varken mer eller mindre!

denna film ligger på plats 133 av 250 på listan

Tidlös klassiker, De Palma i sitt esse. Brutal, sorglig, spännade, snyggt filmad, skådespelar på topp och en vass dialog. Vad mer kan man begära

bombababylon

Intressanta vinklar, bra story och helt okej skådespelare.