Deer Hunter

Krig:

Krig:
3,7

Handling: Detta är berättelsen om tre stålverksarbetare. Vanliga hyggliga killar som gillar att jaga hjort, och dricka öl ihop som skickas iväg till Vietnam för att utkämpa ett krig som ingen av dem förstår eller känner sig delaktig i.

År: 1978

Mady Kaplan
Amy Wright
Mary Ann Haenel
Richard Kuss

En mycket bra skildring av Vietnamkriget och de förödande konsekvenser det får för tre män som tjänstgör i det. En något seg inledning dock. Samtliga skådespelare är mycket bra, men jag tycker allra mest om Christopher Walkens roll som Nick. Ofta väldigt gripande och svår att glömma, särskilt roulettscenerna. Detta är utan tvekan en av de bästa krigsfilmer jag har sett, och härligt lång.
"I like the trees, you know? I like the way that the trees are on mountains, all the different... the way the trees are."

Det här är en intressant skildring av vilka psykologiska men som krig kan leda till. Mycket duktiga skådespelare dessutom som höjer filmen. Innehåller ett par riktigt ångestladdade scener som gjorde att man fick en klump i halsen. Dock tycker jag att det är ett dåligt flyt filmen igenom - första delen som utspelar sig i USA känns onödigt seg, medan Vietnam-delen känns på tok för stressad och hoppig. Ändå skönt med en annorlunda "krigsfilm" som berör.

Johaen

Ännu en mästerlig film från vietnamkriget! Man får verkligen medlidande för dom när dom sitter och väntar på att bara få dö nere i vattnet! Deniro gör ett superbt skådespel och filmen är verkligen inte för lång fast dom kunde ha kortat av det där brölloppet lite.

havarti

En av filmhistoriens 10 bästa filmer. Makalöst bra skådespelare. Scener som får håret att resa sig.
John Cazales sista film. Han gjorde bara 5, alla Oscars-nominerade.

Bilbo_one

Ganska seg emellanåt, men en klassiker är en klassiker så den får en svag fyra

clint_estwood

Mycket seg, tråkig och meningslös under de första 60 minuterna. Sedan blir den bara bättre och bättre.

Mästerverk!

Angelus

En jävligt bra film med flera kända och jättebra skådisar, suverän handling, jätte snygga miljöer och snyggt foto, outstanding skådespeleri, spännande och mycket bra film som har allt

MaliciousDelight

Det här är en väldigt hemsk och tragisk film. Filmen är väldigt seg i början men blir bättre mot slutet. Men den är alldeles för lång och ganska små tråkig. Men en del scener från filmen fastnar verkligen. En stabil trea.

Linden

Det är en bra film, men den är seg till och från.
Jag trode att den skulle vara mycket bättre än vad den va så tyvär får den bara en 2:a

Väldigt lång men bra!