Thor: Ragnarök

Handling: Thor, Hulk och Loki går samman för att hitta Odin som försvunnit och i hans frånvaro har guden Hela invaderat Asgård för att förbereda Ragnarök - världens och universums undergång.

År: 2017
Sam Neill
Ray Stevenson
Tadanobu Asano

Hook

God of thunder vs Ming the merciless Thor kommer hem till Asgård för att hitta sin adopterade bror Loki imitera Odin. När alla fått veta sanningen bär de båda bröderna iväg för att hämta hem Odin från ett äldre boende i New York. Tyvärr av vissa förväxlingar och med hjälp av Dr Stephen Strange hamnar de i Norge och deras far är döende. Odin lämnar sina söner med att avsölja sin sista hemlighet, att de har en stora syster. Dödens gudinna Hela som varit fängslad i millenium blir fri och tar över Asgård. Thor och Loki hamnar på planeten Sakaar där Grandmaster (som spelas fantastiskt av Jeff Goldblum) härskar med gladiatorspel. Thor slåss mot den regerande mästaren, Hulken, för att bli fri och komma hem till Asgård för att stoppa sin syster från att ta över universum. Detta är bara en smådel av det rikliga universum som fortsätter i samma spår som Guardians of the Galaxy. Med humor och en blandning av fantasi och sceince fiction är Thors värld en färgglad plats som klart fått inspiration från tidigt 1930-tals sicence fiction (Flash Gordon kommer till tankarna. "Thor: Ragnarök" gör att som asatro-intresserad skandinav man kollar in alla detaljer och namn såsom det är skrivit i de forna skrifterna. Men att man också accepterar den fria tolkningen som detta universum använder sig av. Lika som Doctor Strange så är Thor 3 helt upp och ned vänd från tidigare Marvel-filmer. Första filmen om Thor och hans familj var mer som ett Shakespeare drama blandat med fish out of water humor och ointresserande kemi. Andra filmen (tycker jag) hade en bättre skurk och ett tydligt mörkare och dystrare stil, en blanding av Game of Thrones och "Batman v Superman". Men Thor 3 är klart en palett med färger som någon råkat tappa på filmremsorna och gjort konst(igt) komiskt och spännade äventyr! Skådespeleriet har sin ton i humor och kemi mellan karaktärerna, det är som om jorden är den dystraste planeten i detta färgglada universum som MCU utspelar sig i. Chris Hemsworth är mer mogen i rollen som Thor och klart Tom Hiddelston är oslagbar som den bussiga och svekfulla Loki. Men andra i filmen tar focus bland annat Tessa Thompson som Valkyrie, Mark Raffalo som Hulken och Jeff Guldblum som Grandmaster. Det som är bästa med Thor Ragnarök är att vi äntligen får en kvinnlig skurk och en skurk som inte suger! Tidigare misslyckande är nog Obadiah Stane/Iron Monger (Iron Man), Anton Vanko/Whiplash (Iron Man 2), Aldrich Killian aka Fake Mandarin (Iron Man 3), Ronan the Accuser (Guardians of the Galaxy), Ultron (Avengers 2), Darren Cross/Yellowjacket (Ant-Man), Kaecilius (Doctor Strange), Ego the Living Planet (Guardians of the Galaxy vol 2) och diverse tv-serier (disclaimer; har inte sett alla säsonger när detta skrivs). Förutom dessa så är Cate Blanchet, som alltid, oslagbar i sin rolltolkning av den hämndlysna och markgiriga sexigt dödliga gudinnan. Detta får mig att hoppas att regissörer som Taika Waititi ger nytt blod och focus åt Marvel karaktärerna och bygger upp storyn i fler grenar som ett träd var frön sådes med Iron Man 2008. story: 4+ skådespelare: 4- regi: 4 helhet: 4

Roligare än väntat. Bättre än väntat. Underhållande, spännande och roligt (!) rakt igenom! Gillar flirten med både Doctor Strange och Hulken från Avengers. Karismatiskt spelad onda Hela av Blanchett. Visst undrar man när de ska sluta med dessa Marvel-korsfilmer hit och dit, men så länge de är bra kommer inte publiken svika - och jag blev _inte_ besviken!

Hook

God of thunder vs Ming the merciless

story: 4+
skådespelare: 4-
regi: 4

helhet: 4

Biopremiär: 2017-11-03

Thor (2011)
Thor - The Dark World (2013)
Thor: Love and Thunder (2022)