Thor - The Dark World

Handling: Thor återförenas med Jane som blivit besatt av en mörk ande. Samtidigt så blir Asgard attackerat av Mörkalverna och deras ledare Malekith som hotar med att föra universum in i mörkret. Thor måste nu slå tillbaka hotet och gör en pakt med sin bror Loki för att kunna komma till The Dark World och skapa en armé.

År: 2013

Chris Evans

Copyright Walt Disney Studios Motion Pictures

Hook

Thor! SMASH!

Thor har försökt hålla ihop freden mellan de andra världarna i galaxen där jorden ingår. Jane förstår inte vart han tagit vägen och deras återförening blir ett iskallt men laddat möte igen efter flera år. Men världenar har börjat komma i en jämn position som väcker de sista av galaxen nazister - svart alverna. Malekith, deras ledare. Försöker förena sig med en uråldrig kraft från universums mörkaste vrå för att sprida mörker och död i glaxaen igen så som den var innan the big bang av ljus. Thor ända hopp står till sin fängslade bror Locke som i sin tur har sina själ att stoppa svart alvernas framfart.

Om du gillande The Avengers så kommer du gilla det här! Det är rikt på humor, fantasi och science fiction. Men mest av allt får vi mer bakgrund och historia om asgård och deras uppgift i galaxen. Thors romans med Jane är betyligt spännd över den senare delen av filmen då inledande bit är som upplagt för ett rårande action äventyr laddat med humor och slungade blixtrar.

Chris Hemsworth, Natalie Portman och Tom Hiddleston kommer tillbaka (så som många andra) från första Thor-filmen. De känns mer insatta i vilken värld de är i och vart det är menat att de skall gå. Karaktärsutveckling! Christopher Eccleston som Malekith är perfect och ger svart alöverna en rättvis och helt enkelt perfect illustration av en mans enkelriktade syn på hur liv skall levas.

Alan Taylor står för regin som senaste regisserat några episka avsnitt av "Game of Thrones" så han känner sig nog hemma i en film med allvarlig fantasi där relationen mellan familjen i Asgård kungahus är central (såsom i GoT). Prodtions teamet bakom filmen har gjort en enastående bra jobb att få filmen så snygg och välgjord som den faktiskt är. Den griper tag i en och släpper inte taget för än efter sluttexterna. Vi slungas in i värld som för bättre vetande kunde varit verklig.

"Thor - The Dark World" är en väldigt bra äventyrs film och i mina ögon bättre än Kenneth Brabaghs shakespears baserade intro. Men bara för det betyder det inte att filmen har sina down moments. några få nick-picks gör att filmen blir en stark fyra är att slutet är något av en cliffhanger och sånt vill jag inte se i en stand alone Marvel film! Dock är den få story element som känns billigt avklarade och några scener känns bara som fan/girl-service. Annars är detta en superb film som klart hör hemma bland både fans och fantasi intresserad!

story: 2+
skådepselare: 3-
regi: 3

helhet: 3-

Biopremiär: 2013-10-30

Thor (2011)
Captain America: Civil War (2016)
Thor: Ragnarök (2017)
Thor: Love and Thunder (2022)