Thor

Handling: Den mäktige åskguden Tor har blivit fåfäng och arrogant och som straff så sänder hans far Odin honom till Jorden för att lära sig älska dem som dyrkat honom. Nu ser Tors elaka broder Loki chansen att ta makten då Odin går in i dvala för att sedan vakna upp för att förhindra Ragnarök. Under tiden så lär sig Tor, under alias Dr. Donald Blake, hur en riktig hjälte skall vara...

År: 2011
Regissör: Kenneth Branagh
Originaltitel: Thor
Alternativ titel:The Mighty Thor (int. copyrighttitel)
Alternativ titel:Thor, God of Thunder (USA, originalmanustitel)
Ingår i tema: Vikingar

Samuel L. Jackson
Stan Lee
Jeremy Renner

Copyright Paramount Pictures

En av de bättre fantasyfilmer jag sett, svag 4:a!

Bilbo_one

En väldigt bra film med bra action och trovärdiga skådespelare. Se den. Klar fyra

Väldigt häftig film med bra specialeffekter. Dock speglar den inte den fornnordiska asatron på rätt sätt. Själva looken i filmen är som en kombination av Lord of The Rings och Star Trek och Thor själv ser ut som en cyborgare med hela sin metallrustning. Jag ser inte så mycket av Vikingaeran i den här filmen. Men jag förstår varför. Den här filmen gjordes inte för att presentera den fornordiska mytologin. Den gjordes för att förbereda för storfilmen The Avengers. Thor kommer vara med i den filmen så då måste han ju ha en egen film. Det är samma anledning till att Captain America gjordes. Men filmen var sevärd och kul att se. Tycker du den var spännande kan ju alltid läsa på om Asatro. Det är väldigt intressant.

4- bra film fullt med action och spänning. Roligt att se Stellan Skarsgård i en sådan här film. Bra och trovärdiga effekter. Tyvärr blir känslan av parodi lite för stor när Thor kommer ner till jorden. Det sänker den annars så proffsiga filmen. Från att ha hållt bra kvalité och spänning går filmer ner en aning när Thor når jorden. Plötsligt känns det som att man hamnat i en amerikans komedi från 90-talet :p men i sin helhet gillar jag filmen. Rekommenderas!

losdrivaren

Bästa filmen om våran Asa Tro:)
Väldigt bra effekter. Till å me bättre än Avatars!
Bra handling om en man som skickas till jorden och kanske är guds son?

Måste se den igen. Den var oerhört bra fantastisk film

Hook

Thor har kraften

Den mäktige Thor (Chris Hemsworth), lever som en girig bortskämd prins i riket Asgård. Hans far den allsmäktige Odin (Anthony Hopkins) ser sin sons svagheter. När Thor trotsat sin fars ord blir Odin tvungen att lära sin son en läxa i medkänsla. Men att förvisa sin son gör kungen svag och han hamnar i i sin djupa dvala. Medan Thor bekantar sig på Jorden med några kärnfysik forskare och agenter från S.H.I.E.L.D. Tronen faller då till Thors bror Loki (Tom Hiddleston) som ser sin känns att hämnas och visa sin far att han är den rättmätige arvingen till tronen.

Thor är en i raden av Marvel karaktärer som inleder till en allians på Jorden för att skydda planeten från inom stående och utomstående hot. Karaktären är tagen direkt från Nordens asatro, med gudar och ragnarök. Det häftigaste vapen som någonsin gjort Mjölner får en rättvis bild av regissören Kenneth Branagh ('Skuggspel').

När jag först hörde att det skulle bli film om Thor tänkte jag för mig själv; "okej, är det nödvändigt?'. Men det hela med "The Avengers" gör bara precisionen löjlig och man vet att varje film fram tills 2014 är en introduktion av alla Marvel-hjältar som inte fått sin egen film än. Tillbaka till Thor som är en mycket intressant tolkning, det ger ingen stark känsla som "Iron Man" men det är speciellt och man känner humorn och den kloka dialogen mellan karaktärerna gör att man känner ett välskrivet manus ligger i grunden.

Dock finns det karaktärer som man ogillar mer än andra, den mest ogillande skådespelerskan och karaktären är Kat Dennings som spelar Darcy. En spydig snorunge som bara är där för komiska kommentarer som inte ger eller tillför story ett ända skit, vilket drar ned betygt ordentligt.

Alla kan yttra att kostymerna och Asgård effkterna är fjantiga eller något liknande men för mig är det precis som vanligt, det är dock som när Jorden och Asgård karktärterna mörts som illusionen bryts och man ser hur dålig idéen var att gör en Thor-film som utspelar sig på båda platserna samtidigt.

Romantiken mellan Thor och Jane Foster (Natalie Portman) är tor och ointressant, det finns inga djupa känslor utan allt sägs med häftiga effekter och en sving med en gigantisk hammare som blixtra till ordentligt. Tom Hiddleston gör skurkrollen som lömske Loki suveränt bra, det känns mer Shakespeare när bröderna Loki och Thor utmanar varandra och Lokis list är oöverträffligt charmig och intensiv. Som en blandning av Zorg (från 'Det Femte Elemtet') och Hades (från 'Clash of the Titans'). Chris Hemsworth gör rollen som Thor som en riktig action hjälte som fastnat i 1700-talet.

En rå styrka och en smart flexibel story som går snabbt över och irritationsmoment gör att filmen bara blir godkänd. Snälla Marvel gör mig inte besviken med Cap America också.

story: 3+
skådespelare: 3
regi:4+

helhet: 3+

Biopremiär: 2011-04-27

Thor - The Dark World (2013)
Captain America: Civil War (2016)
Thor: Ragnarök (2017)
Thor: Love and Thunder (2022)