Liftaren

Handling: På väg mot San Diego färdas den unge Jim Halsey genom Texas ogästvänliga öken. Regnet piskar ner och det är mörkt. Jim är trött och uttråkad. När en liftare plötsligt lösgör sig ur dunklet ser han sin chans till lite trevligt sällskap. "Min mamma varnade mig alltid för att ta upp liftare" säger han lite skämtsamt till främlingen. Han skulle ha lyssnat på henne. Iskallt berättar liftaren hur det gick för den förre bilisten som
stannade: "Först skar jag av hans ben, sen skar jag av hans armar, sen skar jag av hans huvud". Sedan tillägger han: "Och samma sak ska jag göra med dig..."

År: 1986

Henry Darrow
Tony Epper
Tom Spratley
Colin Campbell

Riktigt spännande och obehaglig film. Filmen håller för det mesta upp spänningen vilket får ses som bra då handlingen egentligen inte är så "bred". Endel gånger känns det som att liftaren dyker upp lite väl lätt på alla ställen, samtidigt är det just det som är det obehagliga. Med filmen inser man hur fort man kan hamna i fel situationer trots att man är oskyldig. Det är det som är läskigt.

Riktigt underhållande spänning med bra spel från alla håll.

Dan banan

Minnesvärd klassiker med spänning till fullo.
Rutger Hauer är inget annat än kusligt övertygande.
Ett stort plus till den originella storyn, skådespelarna, manuset och de ytterst påkostade effekterna vi bjuds på.

Tveklöst värd sitt betyg.

Sallee

Blev ganska överraskad över denna film. Trots sitt höga betyg på IMDB, så hade jag väldigt svårt att tro att den här filmen skulle vara något att ha. Handlingen är mycket bra och intressant. Skådespelarna är helt okej tycker jag. Men jag är mycket imponerad av dessa scener mellan Jim & John. Får väl hoppas på att uppföljarna är något att ha.

Kan väl säga att det här en 80-tals film när den är som bäst.

Betyget hamnar på en svag 4:a

rednaxela

Mycket cool action film.Med en drös helcoola effekter och biljakter.Men den är lite vek det kan jag se och skådisarna är inte så bra som jag förväntat mig.

ronnbackmeisterJR

Oj oj, den här har man sett ett antal gånger. Ruskig thriller och en Rutger Hauer i sitt esse, helt gjuten i denna roll. Förutom toppklassig spänning och kanonhandling så har filmen det lilla extra som gör att man inte blinkar många gånger under föreställningen. Skämt åsido, mycket bra skådespelare (Howell inte att förglömma, Leigh likaså) i en grym film gjord -86. En gammal favorit för mig och den starka fyran känns nästan ovärdig, sådana här filmer växer ej på träd. Svag 5:a!

Arcadia

Den här filmen är hur bra som helst. se den!

Liftaren 2 (2003)
Hitcher, The (2007)