Liftaren 2

2,1

Handling: Jim Halsey plågas fortfarande av de otäcka händelserna i sitt förflutna och beslutar sig för att konfrontera sina demoner. Tillsammans med sin flickvän Maggie befinner hans sig snart på väg utför samma ödsliga sträcka i västra Texas där den ursprungliga mardrömmen började. Efter att ha stött på en psykotisk liftare upptäcker Jim och Maggie att det som skulle ha varit en försoningens resa har blivit en skräckfylld kamp för överlevnad...

År: 2003

Austen Meadows
Janne Mortil
Valerie Planche

struwe

Samma sak som ettan fast sämre,men slutet var någorlunda spännande,men det kan bara bli en etta eftersom det kändes istort sett som att se samma film igen fast sämre och tråkigare som sagt

Det här var ingen vidare uppföljare. Ettan är helt klart bättre. Ett meningslöst tidsfördriv känns det bara som. Har dock sett värre,den var ju inte jättehemsk att kolla på. Får en tvåa pga just det.

Ett tag funderade jag på att ge den en etta. De första 70 minutrarna var inte spännande eller rafflande. Skådespeleriet var halvtaskigt.
Filmen hade dock en oväntad twist och de sista 10 minutrarna var ganska spännande. När det gäller psykopatrollen så var Jake Busey knappast lika bra som Rutger Hauer var i den första filmen.

Eftersom jag inte blev överdrivet förtjust i Liftaren kan det smarta i att se tvåan naturligtvis diskuteras. Men såg den gjorde jag i alla fall, och upptäckte att uppföljaren följde i stort sett samma mönster som originalet. Har man sett ettan vet man alltså vad som ska hända. Viss originalitet kan jag medge, men det berodde mer på ett ytterst suspekt manus än på en smart intrig.
"I bet you're a farm girl, aint ya?"

die_hard

sämre en ettan ändå asså

Lite stereotyp uppföljare med flashback och tunnare manus, antagligen med enda syftet att tjäna en lika bra hacka igen. I mina ögon är den misslyckad mot ettan. Nu satsar man mer på ytliga ting, som snygg tjej mer "action" det blir liksom inte samma typ av film. Inte nog med det så är kameraarbetet äckligt dåligt då det ser ut som det sitter en upphetsad narkoman bakom kameran. Men som helhet duger det dock som underhållning. Stark tvåa.

Liftaren (1986)
Hitcher, The (2007)