Terror på Elm Street 4 - Freddys mardröm

Handling: Freddy Krueger är än en gång tillbaka för att terrorisera dem som vågar drömma. Alice, en telepatiskt begåvad ung kvinna, ser sina vänner en efter en ge efter för Freddys vrede. Desperat söker hon nu efter ett sätt att förgöra den sataniske dröminkräktaren och en gång för alla befria hans offers plågade själar.

År: 1988

Jacquelyn Masche
Hope Marie Carlton
Richard Garrison

Copyright New Line Cinema

Svårt att ogilla den här snygga uppföljaren, en av finländaren Renny Harlins första Hollywood-produktioner. Samma film igen kanske, men det här är en filmserie jag aldrig kommer tröttna på, precis som med "Fredagen den 13:e" och "Halloween". Ju fler filmer desto bättre.

"Seven... Eight... Gonna stay up late..."

janne lindh

De första tre filmerna från Elm Street var underhållande skräck. Fyran är riktigt dålig. Bara action och våld utan någon som helst psykologi. Tramsigt amerikanskt tonårssnack och äcklig amerikansk mentalitet.

Jag står emellan en 1:a och en 2:a på denna filmen. Den första halvan av filmen är ganska skrattretande men den sista halvan är ganska läskig och bra. Hade det varit bättre skådespeleri så hade nog filmen tillochmed fått en 3:a men tyvärr så får de bli en svag 2:a då skådespeleriet är dåligt.

Som en fristående film skulle den faktiskt funka, men tanken på att den är fjärde uppföljaren av terror på elm street så håller den inte som man kanske hade hoppats på.. En svag trea.

den här va en riktigt bra..förvätningarna va stora efter den mycket bra 3

jag fattar inte varför jag fortsätter titta på uppföljarna när jag vet att dom inte håller måttet jämfört med den första... usch, säger jag bara.

kaj08

En onödig uppföljare. Filmerna blir allt mer lika de tidigare utan några nya grepp. Denna saknar mystiken och blir inte speciellt spännande heller i längden.

En 2 som film, men en 3 + i sin egen genre.

Taglines: You shouldn't have buried me, I'm not dead / Are you ready for Freddy? / The Name's Krueger...FREDDY KRUEGER [UK] / Terror Beyond Your Wildest Dreams. / Pure evil never really dies / * The biggest nightmare of them all.

Tycker precis som Crocodile att detta är den bästa delen i hela serien (som även en tagline insinuerar genom att skriva "den största" *) och en trivia **.
Harlin kan sitt jobb. Detta är större underhållning är i ettan, som så många gillar bäst. Såg denna på BIO - den enda i serien jag gjort det med.
Hamnar då givetvis i DVD-samlingen - så kultig, cool och småkul denna karaktär är.

Trivia: The sandcastle form of the Elm Street House is visible on freeze-frame before it explodes. / The name of the diner where Alice works is called the "Crave Inn", a reference to series creator Wes Craven. / Director Cameo: [Renny Harlin] a student in a classroom. / ** The highest-grossing entry in the Elm Street series (not counting Freddy vs. Jason (2003). It earned $49 million in the US.

Terror på Elm Street (1984)
Terror på Elm Street 2 - Freddys hämnd (1985)
Terror på Elm Street 3 - Freddys återkomst (1987)
Terror på Elm Street 5 (1989)
Freddy's Dead - The Final Nightmare (1991)
New Nightmare (1994)
Freddy vs. Jason (2003)