Freddy vs. Jason

Handling: Drömdemonen Freddy Krueger (Englund) vill inget hellre än att få terrorisera tonåringarna på Elm Street igen. Men det är omöjligt i och med att föräldrarna i Springwood har hittat ett sätt att förtränga hans existens. Freddy manipulerar den hockeymaskklädda seriemördaren Jason Voorhees (Kirzinger) att låtsas ta hans plats, men inget går som planerat när Jason fortsätter att mörda "hans barn". Det är upp till de överlevande tonåringarna att få Jason tillbaka till Camp Crystal Lake och Freddy ut ur drömvärlden… en gång för alla!

År: 2003

Paula Shaw
David Kopp

Copyright New Line Cinema

stilis

En välspelad och actionfylld skräckfilm.

Det är en otäck skräckfilm, men är ändå en bra sådan.

Det blir en fyra(4).

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: The "Slicer"...The "Dicer"...And This Time, They're Not Any "Nicer"! / Freddy Vs. Jason! Place your bets! / Winner Kills All / Evil Will Battle Evil / Even a killer has something to fear. / When the son of a hundred maniacs battles an unstoppable killing machine, none will survive! / One, two, Freddy's coming for you... three, four, Jason's at your door...

Detta är en film jag såg fram mot att se. Gillar såna här fantasifulla hopslagningar såsom t ex Alien VS. Predator. Så även denna. Särskilt för oss fans som växte upp med de båda förlagorna/originalen.
Manuset är helt ok. Sen har också Craven själv varit med och författat. Hyfsat förutsägbart, dvs. tills slutet, förstås!
Skådespelarna är också helt ok, speciellt för denna genre, där man inte förväntar sej storspel. Men sen så är också Englund * fortfarande kvar som Kreuger. En som verkligen storspelar i sin roll Lori Campbell är den kvinnliga huvudrollsinnehavaren Monica Keena - imponerande och klart trovärdigt. Stor dramafilm nästa? Kanadensiska långe stuntmannen Kirzinger är bra som Jason om än i det tysta.
Mycket snygga såväl CGI-effekter som vanliga make-up/sminkmetoder.
Plus för att de behållit originalmusik samt ljudeffekter (främst Jasons signum "Sch, sch, ha, ha, ha", även om det tyvärr bara finns med en gång) från både Terror på Elm Street och Fredag den 13:e.
Ja, detta hamnar billigt i DVD-samlingen. Slutstriden främst, som är rätt lång, är cool att se mellan de båda giganterna **. Detta kan och vill man se om, dvs främst som fan.

Trivia: * According to Robert Englund his Freddy makeup was so thick that he didn't really know how hot it was from the fires during the filming. When he got in to have his makeup removed, it had literally bonded itself to the side of his face. / ** Body count: 24. / According to writer Mark Swift, producer Robert Shaye seemed a bit more interested in the Freddy side of things which made a huge elimination in their screenplay (and in the film) from the Crystal Lake/Jason side of things.

Rauk_boy

Ännu ett kommersiellt knep för att låta sina inkomstkaraktärer att leva vidare: man släpper helt enkelt ner dem i en liten, ogenomtänkt grop och låter dem slåss. Men man kan ju inte klaga helt och hållet på klassikerna.

I den uppkommande filmen om Nightmare on Eelm Street är det oklart om Robert Englund ska återta sin roll som Freddy. Däremot har han själv sagt att den bästa han kan komma på, med filmbolagets på sin sida, som ska spela rollen istället för han är ingen mindre än Billy Bob Thronton (om ni inte redan visste förstås).

så va det dags att skriva om denna film..

jag tycker det va dålig..mest syftar jag på skådisarna..dem va så dåliga så jag kan spela dem utan problem..det va knappt några fighter mellan jason och freddy men det va en enda och den räddar filmen från en kalkon

TheHobbit

jahapp, så fick jag äntligen modet att sätta mig ner på halloween för att se den här rullen. Den var inte lika läskig som jag hade tänkt mig, men visst fanns det stunder då man ville kolla bort. Skådespelarna var mycket bra, men några av effekterna kunde ha gjorts bättre.
Det blir en stark trea från mig.

Dan banan

Nej, nej, nej inte alls..

Bortsett från att Freddy vs Jason tycks vara en oseriöst ihopsatt rulle så är det överlag ingenting att se.
Robert Englund har sina finesser men resten av högen med skådisar är dyngsura.
Effekterna går i vågor och i vissa stunder så är det farligt nära en 80-tals nivå faktiskt.
Övriga punkter som ljud, musik och foto må klara sig men betyget ligger ändå klart risigt till.

Manuset kommer ingen vart och det hela är otroligt tröttsamt redan från första stund.
Jag tvivlar inte när jag ger filmvärlden besked om vilken hopplöst dålig sörja det här är.
Efter att ha sett filmen så uppmanar jag hellre folk att se alla uppföljarna till respektive karaktär i titeln. Då man troligt nog finner mer nöje än att beskåda den här förloraren till skräckfilm.
Det är nu tydligen bevisat att man kan få en och en halv timme att uppfattas som en väldigt lång tid.
2000-tals Skräp, dynga, FILM. Kalla det vad ni vill..

Cool idé och ganska bra skräckis.

Fredagen den 13:e (1980)
Fredagen den 13:e del 2 (1981)
Fredagen den 13:e del 3 (1982)
Fredagen den 13:e del 4 (1984)
Terror på Elm Street (1984)
Terror på Elm Street 2 - Freddys hämnd (1985)
Fredagen den 13:e del 5 (1985)
Fredagen den 13:e del 6 (1986)
Terror på Elm Street 3 - Freddys återkomst (1987)
Terror på Elm Street 4 - Freddys mardröm (1988)
Fredagen den 13:e del 7 (1988)
Terror på Elm Street 5 (1989)
Fredagen den 13:e del 8 (1989)
Freddy's Dead - The Final Nightmare (1991)
Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)
New Nightmare (1994)
Jason X (2001)