Fredagen den 13:e del 6

Handling: Som barn lyckades Tommy Jarvis göra det som många försökt före honom, men som kostat dem livet. Han lyckades döda Jason Vorhees, seriemördaren som terroriserade invånarna runt Crystal Lake. Men nu, många år senare, plågas Tommy av tanken på att Jason kanske ändå inte är död. Tommy och en kompis beger sig till kyrkogården för att gräva upp Jasons grav. Oturligt nog för Tommy (och ännu värre för hans kompis) hittar de inget ruttet lik, utan en utvilad Jason som återvänder från de döda för ännu en blodig framfart...

År: 1986

Matthew Faison
Ann Ryerson

Copyright Paramount Pictures

stilis

Tommy Jarvis återvänder till en kyrkogård där den maniska mördaren Jason Voorhees sägs ligga begravd, men Tommys besök blir inte riktigt som han hade tänkt sig. Han och hans kompis får det hett om öronen.

Fredagen den 13:e - del 6 har också väldigt vacker natur och fascinerande miljöer som höjer hela filmen!

6:an lär ut hur man får kontakt med tjejer!

En stark trea(3):a!

ledge

Den här delen är egentligen ganska tramsig. Som åskådare vet man inte om den skall fungera som en skräckfilm, eller som ett slags parodi på de tidigare filmerna.
Men jag tycker ändå att den fungerar. Jason blir här mer ett monster än en massmördare. Detta märks framför allt på morden. Här behöver han inga vapen för att lämna liksäckar efter sig, det går lika bra med ren armkraft. Givetvis åker dock macheten fram en bit in i filmen.
Bra slut, men kanske lite utdraget. Alice Cooper står för musiken vilket alltid förgyller vardagen.

En av dem bättre om inte den bästa fredagen den 13:e filmen.

det e helt klart den bästa filmen av jason...tycker den kunde vart del 5 istället men det e här kanon såg den 3 gånger samma dag

pizzamatte

Helt klart den bästa Fredagen den 13, Här är det action också, Inte bara korkade ungdomar

andreas_96

ett jäkla tryck när man får veta att jason lever. man känner nästan att rädslan växer inom en

Angelus

En härlig skräckis, bra story, bra skådepeleri, snygga mord-scener, karaktären Jason e så skön, Jennifer Cookevar het i filmen, slutet på filmen känns välidigt långt

Fredagen den 13:e (1980)
Fredagen den 13:e del 2 (1981)
Fredagen den 13:e del 3 (1982)
Fredagen den 13:e del 4 (1984)
Fredagen den 13:e del 5 (1985)
Fredagen den 13:e del 7 (1988)
Fredagen den 13:e del 8 (1989)
Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)
Jason X (2001)
Freddy vs. Jason (2003)