Fredagen den 13:e del 5

2,4

Handling: Tommy Jarvis har blivit 17 år. Den fruktansvärda natten när Jason Voorhees mördade hans mamma har satt djupa spår i hans psyke. Händelsen knäckte honom totalt, vilket gjort att han hamnat på ett avlägset rehabiliteringshem för ungdomar så han kan få den hjälp han behöver.

Strax efter att han anlänt börjar brutala mord inträffa i bygden och tillvägagångssättet påminner starkt om... Jason Voorhees!!??

År: 1985

Dominick Brascia
Dick Wieand
Carol Locatell

Copyright Paramount Pictures

En film som har blivit bättre och bättre för varje gång jag sett den. Problemet med filmen är alla dessa mord, finns ingen logik i vilka som blir offer. Filmmakarna har lagt alltför mycket på just det. Handlingen är ingen höjdare, även om man kanske ska vara positiv till den eftersom den är lite olik de tidigare och utspelar sig på ett mental-sjukhus. Har även en tvist på slutet som nog förvånar vissa. Hyfsad, inte mer. De skulle ha kunnat korta ner filmen med några mord, vilket hade gjort den bättre.

Den sämsta delen av dem 5 första filmerna. En del skrämsel effekter men det blir en 1:a ändå.

pizzamatte

En bra och lite annorlunda Fredagen den 13 film. blev faktiskt ganska spännande på slutet och jag tyckte skådespeleriet var bättre än det brukar i Fredagen den 13.

Stark 4a

Filmen är långt ifrån bra.Till att börja med så har den ingen samanhängande handling,inte så bra skådespeleri och effekterna och fotot är också mindre bra.Jag vet egentligen inte varför jag ger filmen en tvåa ens,den förtjänar en etta.Men men...det bli en tvåa.Inte sevärd.

Angelus

Bland de sämsta av Fredag den 13e-filmerna men godkänd, bra skådespeleri, snygga mord-scener, men den riktiga Fredag den 13e-känslan e borta, filmen utspelar sig på någon rehab-hem, ganska så oväntat slut, Melanie Kinnaman var het som "Pam", stark tvåa

Crocodile

Mycket bra film nästan den bästa i fredagen den 13:de serien.

John Shepherd var bra som psykiskt störda killen Tommy. Det finns en snygg fightscen där han tappar kontrollen. Tyvärr var han inte med i 6an för att John Shepherd gått och blivit kristen och därför inte ville vara med i Fredagen den 13e serien mer.

Dan banan

Filmen är fullproppad med onödigt många karaktärer så att blodbadet skall sjuda.
Lata försök i humorsvängarna, de skulle tas bort helt.
Oimponerande ljud och bleka skådespelare.

Det stavas O N Ö D I G.

Fredagen den 13:e (1980)
Fredagen den 13:e del 2 (1981)
Fredagen den 13:e del 3 (1982)
Fredagen den 13:e del 4 (1984)
Fredagen den 13:e del 6 (1986)
Fredagen den 13:e del 7 (1988)
Fredagen den 13:e del 8 (1989)
Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)
Jason X (2001)
Freddy vs. Jason (2003)