Fredagen den 13:e del 2

Handling: Fem år har gått sedan blodbadet på Camp Crystal Lake och allt som finns kvar är legenden om Jason Voorhees och hans sinnessjuka mor, som mördade sju lägerledare. Vid ett närliggande läger bryr sig inte de nya ledarna om varningarna från ortsbefolkningen om att hålla sig borta ifrån Crystal Lake.

År: 1981

Betsy Palmer
Cliff Cudney
Jack Marks

Copyright Paramount Pictures

Riktigt lågt. Kan dock förstå hur ungdomar på 80talet satt gapandes framför vita duken när dom såg detta.
Tyvärr är det inte likadant i dagens läge.
Dåligt spel, foto samt effekter.

Storyn gjorde inte heller något större intryck.

Etta, meningslös rulle som ej är sevärd.

För ovanlighetens skull har vi här en uppföljare som är snäppet bättre än sin föregångare.

Huvudrollen görs av söta Amy Steel som kan vara en av de bästa skådespelarna som får slåss emot killen med hockeymasken, Jason Voorhees. Han har dock inte hittat masken ännu i den här filmen.
Steel kan vi även se i "April Fool's Day" som är ytterligare en 80-talsklassiker jag rekommenderar.

Den är faktiskt riktigt kuslig och skrämde mig rejält när jag såg den som 13-åring första gången. Stämningen, musiken, morden, kameraföringen och den typiska 80-talskänslan gör den till den perfekta slasher-klassikern. Ett måste!

"Jason's a legend, Ginny. A legend."

Spegelsyster

Detta är bland det sämsta jag sett. Inte särskilt otäck, full av patetiska ursäkter att få visa tjejer i underkläder eller nakna & ständigt dessa uttjatade skrämseleffekter (stegrande musik varpå antingen mördaren eller nån kompis hoppar fram och "skräms"). Men jag vet inte, kanske är det så en slasher ska va..dålig var den iallafall.

En uppföljare som är bättre än sin föregångare. Ettan är helt värdelös men eftersom det gjorts så många så tänkte jag, varför inte se tvåan.. och det ångrar jag inte.

stilis

Ett gäng positiva ungdomar tillbringar runt ett väldigt idylliskt campingläger. Medan dom har det mysigt och trevligt tillsammans, spökar det i skogen som kommer närmare och närmare.

Fredagen den 13:e - del 2 är en väldigt suggestiv, spännande skräckfilm.

Fredagen den 13:e (1981) är en film som också har vacker natur och fascinerande miljöer som höjer hela filmen!

Måste ses om man gillar skräckfilmer med vacker natur!

läskigare än den första, men ändå ett riktigt bottennapp. Den scen som jag skrek mest åt var delen där Jason låg i sängen. Det var väldigt obehagligt, men annars är filmen riktigt kass

Tyvärr är det inte likadant i dagens läge.
Dåligt spel, foto samt effekter.

Storyn gjorde inte heller något större intryck.

Etta, meningslös rulle som ej är sevärd.

Sallee

Den andra delen av fredagen den 13:e, är en helt okej uppföljare. I den här filmen får vi se att Jason växt upp och jagar efter ungdomarna vid ett annat läger. Vissa stunder tycker jag att denna är en aning bättre än första delen. Filmen i själva helhet är klart godkänd, men inget mer. Inga otäcka scener eller det lilla extra som jag hade förväntat mig. Men den funkar som tidsfördriv.

Betyget hamnar på 2:a

tyckte den va seg i början och sista halv timme va bäst

Nej detta funkar inte alls för mig.

Biopremiär: 1981-11-02

Fredagen den 13:e (1980)
Fredagen den 13:e del 3 (1982)
Fredagen den 13:e del 4 (1984)
Fredagen den 13:e del 5 (1985)
Fredagen den 13:e del 6 (1986)
Fredagen den 13:e del 7 (1988)
Fredagen den 13:e del 8 (1989)
Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)
Jason X (2001)
Freddy vs. Jason (2003)