Fredagen den 13:e

Handling: 1957 drunknar en liten pojke vid namn Jason vid Camp Crystal Lake. Året efter blir killen och tjejen som ansågs ha ansvaret för pojken mördade av en okänd angripare. Lägret stängs, men öppnas igen 1980 av Steve Christie som anställer några ungdomar som lägerledare. Det finns dock någon som aldrig vill se lägret öppnat igen... någon som åter vill att lugnet och tystnaden åter skall råda vid den vackra sjön...

År: 1980

Walt Gorney
Willie Adams
Ari Lehman

Copyright Paramount Pictures

Den första filmen i serien är antagligen den bästa, men också den som är minst läskig. Lite ruggigt är det att få se vad som sker med Jason Voorhees, men själv upplägget är väldigt trist och dåligt. Några ungdomar på ett kollo blir mördade en efter en?
Jag vet ett par stycken andra mer psykologiska filmer som är bättre än denna, för efter ett tag så är det inte längre skräck, nej då blir det något annat. Det blir en svag tvåa.

Dan banan

Alla filmer har haft sin tid.
Man ska inte bli förvånad över hur folk betygsätter en film som Fredagen den trettonde.
Jag menar folk ville ha annat då än dom vill ha nuförtiden. Vi ser skräckfilmerna som släpps nu, och en teori är att vi heller inte överhuvudtaget ska beskåda dåtidens verk.

Den här filmen bör nog hamna i gruppen av klassiker. Den är varken spännande eller skrämmande men jag kan mycket väl tänka mig att man inte tänkte likadant förut.
Jag får en bild av hur folk satt ihoptrycka i varandras knän, och i en väldig fart bet ner sina stackars naglar i biosalongernas mörker.
Fredagen den trettonde har inga effkekter att skryta med. Inget vidare bra manus att showa med, och inte mer än dugliga skådisprestationer.
Men faktum är att man inte brydde sig ett dugg.
Man kände en rand i byxan så fort en kniv kom upp på duken på den tiden. Mer var man inte ute efter heller.

Jämfört med högen av uppföljare så är den första filmen strået vassare.
Det är en mer fylld stämning och möjligen en smula mer ambitiöst gjort också.
Jag försöker men kan bara inte ge filmen mer en tvåan, tyvär.
Likaså vågar jag inte heller ge er klartecken åt sevärdhet.

Var film har sin tid som sagt, Det hade inte blivit mer en än etta om jag inte vetat att Fredagen den trettonde haft sin.

Tycker den är rätt bra. Lite av en klassiker faktiskt.

Inga större överraskningar. Allt går att förutsäga och det finns knappt några undantag till den regeln. Fast grejen är att det är det som är charmen med den här genren. Även fast nästa film i serien förmodligen är nästan identisk med denna vill jag se den också (och även de andra uppföljarna naturligtvis).

Wow. Det här är en av de absolut sämsta skräckfilmer jag sett. Ever (Halloween 3 räknar jag inte med, eftesom jag ignorerar dess existens). Man fick ingen relation med karaktärerna. De bara började dö.

stilis

N�gra ungdomar tillbringar en sommar runt ett idylliskt campingl�ger uppe i skogarna. Vad dom inte vet, �r att n�gon skum person g�r omkring och smyger p� dom.

Det blir en enormt suggestiv k�nsla efter man har sett filmen.

Fredagen den 13:e (1980) �r klart underskattad fastän den har enast�ende filmmusik, vacker natur, fascinerande milj�er som h�jer hela filmen!

Rekommenderas om man gillar filmer med vacker natur och fascinerande milj�er!

En bra och spännande film, den var bra..

En äkta kult skräckis. Håller fortfarande.

janne lindh

Mycket dålig amerikansk tonårs-skräckis från 1980. En efter en mördas den unga personalen vid ett kollo under en regnig natt. Massor av blod och dessutom sex och tårar. Men filmen tänder aldrig. Den saknar både hjärta och hjärna. Usla skådespelare gör inte det hela bättre.

inte alls så läskig som jag hade förväntat mig, den enda delen då jag verkligen satt på spänn var i slutet. Nej, en tvåa blir det här

Fredagen den 13:e del 2 (1981)
Fredagen den 13:e del 3 (1982)
Fredagen den 13:e del 4 (1984)
Fredagen den 13:e del 5 (1985)
Fredagen den 13:e del 6 (1986)
Fredagen den 13:e del 7 (1988)
Fredagen den 13:e del 8 (1989)
Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)
Jason X (2001)
Freddy vs. Jason (2003)