Fredagen den 13:e del 4

Handling: Jason återvänder till Crystal Lake. Trots alla varningar anländer en grupp ungdomar till ett hus för att ha en weekend full av droger och sex.

I närheten bor Tommy (Feldman), en ung pojke som är rejält fixerad av skräckfilmer och monster. Han spelar med i Jasons lek och ger sig in i kamp mot den hockeymask-beklädde mördaren...

År: 1984

Lisa Freeman
Wayne Grace
Ted White

Copyright Paramount Pictures

Skräckseriens bästa del! Den har allt man förväntar sig av just en sån här film.

Visst är det en kopia på samma film igen... och visst är handlingen ologisk och karaktärerna oerhört korkade... men ändå kan jag inte låta bli att gilla stämningen och unge Feldman är ett stort plus. Många av skådisarna har fortsatt sina karriärer fram till dagens datum, vilket är mycket ovanligt vad gäller tidigare och senare filmers skådisar.

stilis

Den amerikanska polisen tar in den döde Jason Voorhees på ett bårhus. Vad sjuksköterskerna inte får reda på, är att Jason återuppstår och beger sig till ett idylliskt sommarläger och sprider skräck.

Fredagen den 13:e - del 4 har väldigt vacker natur och fina miljöer som påminner om Frinnaryd som ligger i Sverige.

Det blir en stark fyra(4).

Okej i sin genre, icke godkänd som film.
Fotot samt skådespelet var inget vardera som imponerade starkt hos mig.

Däremot så satt effekterna på plats och Fredagen filmerna är underhållande även fast dom är otroligt simpla. Dom är även riktigt uttjatade nu.

Annars sevärd om du föll för dom tidigare rullarna, svag tvåa.

Det börjar ju bli ganska kliché och löjligt helt enkelt men det är ju ändå kult lixom. Små läskig är den.

jag tyckte del 4 tog en ny början av jason serien...jag såg dock del 4 och 5 tre gånger på en vecka för jag tyckte den va så bra..men måste säga att filmen e klipp annars hade den fått en femma//freddy von meta

Angelus

Härlig fortsättning på Fredag den 13e, grym story, häftiga mord-scener, karaktären Jason e så skön, bra skådespeleri, Kimberly Beck var het i filmen, solklar 5a

Faktisk en ganska okej uppföljare. Han som spelde Jason, Ted White var mycket bra. White kände att han inte ville sammankopplas med filmserien, så han bad producenterna att ta bort hans namn från sluttexterna som visas i slutet av filmen.

Crocodile

Bra och brutal skräck.

Fredagen den 13:e (1980)
Fredagen den 13:e del 2 (1981)
Fredagen den 13:e del 3 (1982)
Fredagen den 13:e del 5 (1985)
Fredagen den 13:e del 6 (1986)
Fredagen den 13:e del 7 (1988)
Fredagen den 13:e del 8 (1989)
Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)
Jason X (2001)
Freddy vs. Jason (2003)