Mannen med läderansiktet - Motorsågsmassakern 3

2,1

Handling: Ett ungt par på väg genom Texas hotas med ett gevär på en bensinstation. I ett desperat försök att komma undan flyr de undan på en övergiven väg, där de tillsammans med en f.d. soldat stöter på en kannibalfamilj... med Leatherface i spetsen.

År: 1993
Regissör: Jeff Burr
Originaltitel: Leatherface: Texas Chainsaw Massacre III
Alternativ titel:Texas Chainsaw Massacre 3
Längd: 01:21 (Rated Version, USA), 01:13 (Svensk utgåva ), 01:25 (Unrated Version, USA)
Kate Hodge
Jennifer Banko
Ron Brooks

Copyright New Line Cinema

Crocodile

Det är en ok film men den är inte sevärd.

Såg unrated version från USA, men det verkade inte hjälpa filmen speciellt mycket. Kryllar av klyshor, dåligt skådespel och egentligen icke egonomförbart manus. Men det är ju ändå min favorit skräcksaga, Leatherface vi pratar om. Och fastän det är riktigt dåligt med opassande hårdrocksmusik, logiska luckor överallt så har jag inte hjärta att såga den. För det underhåller mig på ett visst plan. Så en tvåa känns bra till hand, även om den egentligen kanske inte gjort sig riktigt förtjänt av det.

Hanson

Faktiskt en riktigt bra uppföljare till Tobe Hoopers kultklassiker.

Fick den oklippta versionen på DVD för ett tag sedan. Har sett filmen några gånger och första gången fattade man ingenting då hyrvideon från 90-talet är totalt sönderklippt. Filmen har en ganska intressant bakgrundshistoria då regissören Burr blev sparkad och sedan återanställd. Det krävdes att filmen inte var för blodig så fler kunde se den på bio. Detta gjorde att vissa scener klipptes bort och handlingen tog skada. Här är ändå den oklippta versionen och med på DVD:n finns ett potpurri av många scener som aldrig kom med och mycket bakom kulisserna. Har även ett alternativt slut. Jag anser att filmen är klart godkänd, men tyvärr faller den mycket på val av skådespelare och att manuset är för svagt. Kate Hodge gör t ex en mycket dålig scream-queen och filmen har en komisk känsla över sig som jag bara tycker är larvig. Varken det riktiga slutet eller det alternativa slutet är något vidare. Ändå värd en stark tvåa.

tinytom

Bättre än första filmen.Mer otäck och spännande.

Motorsågsmassakern (1974)
Motorsågsmassakern 2 (1986)
Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation (1994)
Texas Chainsaw Massacre (2022)