Järnkorset

Krig:

Krig:

Handling: Året är 1943 och nazisternas krigslycka vid östfronten har vänt. En intern strid i det tyska förbandet utkämpas mellan
korpral Steiner och kapten Stransky. Steiner har visat sitt hjältemod i strid. Han är en man av folket medan kaptenen är en karriärist som strävar efter att belönas med utmärkelsen Eisernes Kreuz, järnkorset som man får för tapperhet i fält. en berättelse om människor i extrema förhållanden. En mycket bra pacifisktisk skildring av krigets fasor.

År: 1977
Regissör: Sam Peckinpah
Originaltitel: Cross of Iron
Ursprungsland: Storbritannien, Västtyskland , Jugoslavien
Längd: 02:13, 01:59 (USA)
Ingår i tema: Andra Världskriget

Véronique Vendell
Arthur Brauss
Senta Berger

Robert_Eriksson

En bra film. Otroligt verklighetstrogna bilder! Det känns nästan som om man själv är med i andra världskriget och slåss när man ser den. Helt fantastiskt! Ett minus är, som i så många andra krigsfilmer, att tyskar inte talar tyska, utan engelska. Det hela känns inte alls lika verkligt då. Den här filmen är långt ifrån lika bra som "Stalingrad", men ungefär i samma klass som "Döden på larvfötter". En svag fyra.

Filmen handlar mer om två mäns personliga konflikt snarare än krigets hemskheter. Konflikten är ganska ointressant och det tar bort fokuset från kriget. Som bieffekt blir krigsscenerna dessutom ytliga och känslolösa.

Det blir inte heller bättre utav att krigseffekterna är usla och att fotot är instängt och inzoomat. Överlag har man väldigt liten, om någon, inlevelse i kriget och filmen. Därför blir den underkänd.

janne lindh

Sam Peckinpah är en klassisk westernregissör som här försöker skildra ett par tyska befäl med olika åsikter under andra världskriget. Tekniskt välgjort. Men förskräckligt jobbigt när tyskarna på östfronten talar engelsk/amerikanska. Vissa scener visar också att Peckinpah för det mesta jobbat som westernregissör. Svag trepängare.

tinytom

En bra krigsfilm om Andra Världskriget.
Mycket realistiska effekter men slutet känns väldigt snopet om man så säger.
En god 3:a blir mitt betyg.

Shadowfax

Ännu en bra krigsfilm. Filmen handlar inte så mycket om krigets fasor, utan om en kapten och hans överordnande. De är inte överens om hur alls ska skötas och sinsemellan dom är det ett krig. Inom vissa scener så berörs man av filmen, men det är inte så pass mycket att den blir värd en femma

Bra krigsrulle med realistiska actionscener.
Coburn var häftig i huvudrollen.
Ett minus är att filmen var för lång. Det resulterade i att mitt intresse inte hela tiden var på topp.

Jag tycker att filmen var bra.

manne747

Bra krigsfilm. Omväxlande att se tyskarna i huvudrollen. Inget jätteintressant story, vilket håller betyget nere.

Sergeant Steiner - Mannen med järnkorset (1979)