Night of the Living Dead

Handling: Hög radiationsstålning medför att de döda återuppstår... Dessa zombies har en ohygglig törst efter människoblod.

En grupp människor belägrar en byggnad i hoppet att hålla sig ifrån de blodtörstiga bestarna och överleva. De kommer på att de kan vinna över zombierna genom att skjuta dem i huvudet, eller att sätta eld på dem. Men vem har sagt att det blir en lätt match?

En remake på George Andrews Romeros kultklassiker Night of the living dead från 1968.

År: 1990
Regissör: Tom Savini
Originaltitel: Night of the Living Dead (remake)
Ingår i tema: Zombies

Pat Logan
Berle Ellis

Copyright Columbia Pictures

die_hard

en så där förnyelse av originalet

Timoti

Den, här filmen är mycket bra, fast den är inte lika bra som orginalet men det är ju fortfarande samma handling och sånt. Fast sminket var bättre och det var bättre med färg också. Nu tänker jag se den kommande remaken till Night of the living dead, och den kommande remaken till Day of the dead. Då blir jag fullt nöjd. Fast det är ju inte sammma slut som det var i orginalet, men det är ju också bra att det inte är samma slut som i orginalet. Tom Savini borde göra flera zombie filmer för han är ju bra på att göra zombie filmer.
Filmen får 3,55 av mig.

Min Living dead lista så här långt.
1. Night of the living dead (orginalet).
2. Dawn of the dead (orginalet).
3. Dawn of the dead (remaken).
4. Night of the living dead (remaken).
5. Land of the dead.
6. Day of the dead.

Jag hoppas nu att George A. Romero gör en till uppföljare till sin Living Dead trilogin!

"En värdig remake som är minst lika bra som originalet" Filmen från -68 är en av världens kändaste zombie-rullar och enligt mig, en av de bästa. Romero, kungen av zombie-filmer låg bakom hela filmen och hans uppföljare (el. fristående) inom zombie-genren var lika underhållande. Detta är dock inte Romeros verk, men det är väldigt bra ändå, det är nästan en exakt kopia av originalet, bara med bättre effekter, färg och bättre zombies. Filmen har dock inte samma skräckkänsla, och det är det viktigaste tycker jag, zombies är inte SÅ himla läskiga, men med rätt miljöer, rätt ljus och rätt ljud så kan det bli riktigt bra. Det är inte så himla bra här, men det är ändå snyggt gjort och väldigt bra.
Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 3
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 4
Det blir en stark trea till Night of the living dead-90, en bra remake, men den håller inte samma klass som originalet, som är lite, lite bättre.

Samma film igen som sagt... fast med färg och häftigare effekter. Känns som den ultimata zombiefilmen. Mycket bra!

Björn

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka om den här filmen.... Den har nästan samma handling som orginalet, men special effekterna är 100 gånger bättre... Vilken ska man gilla mest? Orginalet eller remaken?

Night of the Living Dead (1968)
Night of the Living Dead 3D (2006)