Night of the Living Dead

Handling: Efter radioaktiv strålning vaknar liken på en kyrkogård till liv, och de hungrar efter människokött. I ett ödsligt beläget hus har några personer sökt skydd mot de levande döda som samlats i allt större skaror utanför.

De döda har vaknat och de hungrar efter de levandes kött. Paniken breder ut sig över hela världen. För att rädda sina liv, söker en liten grupp människor sin tillflykt till ett litet hus på landet. Men man kan inte fly från de döda!

År: 1968

A.C. McDonald
Samuel R. Solito

Copyright The Weinstein Company

Riktigt imponerad blev jag av George A
Romeros film Night of the living dead. Bra skådespel och en spännande samt intresant story.
Riktigt lyckad för att vara bland det första man gjorde inom genren Zoombies.
Och pinsamt nog för att jämnföra så är Night of the living dead klart bättre än
många tvåhundratalets zoombie filmer.

DuskBringer

Med tanke på bild-kvaliteten, kan man tro att den här filmen är från sent 40-tal och inte sent 60-tal. Kornigt och mörkt och fult. Skådespeleriet lämnar minst sagt mer att önska (värst är den hysteriska blonda bruden). Men man måste ju ha i åtanke att Romero hade väldigt lite pengar att röra sej med.

Som redan nämnts myntades en ny genre i och med den här filmen och det går inte att förneka att Night of The Living Dead är en tidslös klassiker.
En stark trea.

Romeros numera odödliga och banbrytande 'zombie film'. Med en budget på strax över 100,000 dollar så kan man inte förvänta sig något tekniskt underverk. Däremot var hans idé på den tiden lite annorlunda och banade iväg för en hel genre inom samma område. Gillar slutet skarpt.

stilis

Barbara och Johnny går i en kyrkogård och möter en zombie. Johnny blir dödad. Barbara flyr och barrikaderar sig inne i ett hus tillsammans med några andra. De gör så gott de kan, för att skydda sig. Det blir en kamp på liv och död.

Skådespeleriet är suveränt.

En oförglömlig skräckfilm med mycket spänning. Stundtals brutal.

Filmmusiken har de gjort jättebra, för att skapa en ruggig stämning.

En skräckfilm med hög klass och George A. Romero är duktig på manus och regi.

En skräckklassiker!

rednaxela

En samhällskritisk film på många sätt med en mycket bra handling och en billig budget lyckas filmen ändå skapa någonting mycket sevärt och innehållsrikt som förmedlar en hög spänningsfaktor.
Jag tyckte att skådespelarna presterade riktigt bra det var bara filmens inledning som fick mig att bli lite skeptisk men det visade sig bara bli bättre och bättre.
Om du inte har sett den så tycker jag att du ska se den eftersom den är mycket bra på alla sätt och vis.

Tråkig tyckte jag så vet inte riktigt vad jag ska skriva om den.. e snäll så den får en tvåa

Riktigt imponerad blev jag av George A
Riktigt lyckad för att vara bland det första man gjorde inom genren Zoombies.
Och pinsamt nog för att jämnföra så är Night of the living dead klart bättre än
många tvåhundratalets zoombie filmer.

Sallee

Night of the living dead är min första svart/vita skräck film. Trots att den är gjord för 40 år sen, så får jag väl erkänna att jag är lite lite överraskad. Men nej, den är alldeles för seg. Skådespelarna är verkligen usla. Jag är inte besviken, men hade nog för höga förväntningar.

Betyget hamnar på +2

Therold

En film man kan se med ett visst historiskt värde. Jag är svag för zombierullar. En viss realism gör sig påmind i Night of the Living Dead vilket jag tycker är uppfriskande. En zombierulle som andas realism, det är bra hjärngympa för mig att inse. Filmen är delvis känd för att inhysa den första svarta huvudrollsinnehavaren i en rulle. Bara det är ju en milstolpe. Regi? Tja, det är klass med en stämning som inte alls är lika tårdrypande som Romero & Julia...

Venschla

Bra för att vara svartvit men ja, inget som precis skrämmer mig.

Filmen är svartvit

Dawn of the Dead (1978)
Day of the Dead (1985)
Night of the Living Dead (1990)
Land of the Dead (2005)
Night of the Living Dead 3D (2006)
Diary of the Dead (2007)
Survival of the Dead (2009)