Day of the Dead

Handling: De levande döda, "Zombies", har tagit över världen. Några få överlevande från katastrofen, en grupp av militärer och vetenskapsmän, har överlevt i en missilbunker. Där försöker de hitta ett botemedel för att kontrollera de levande döda, och få de döda att förbli döda, och sluta resa sig ur jorden för att söka nya offer att äta.

År: 1985

Joseph Pilato
Terry Alexander
Lori Cardille

Copyright Anchor Bay Entertainment

Vad finns det att säga, detta är en ganska simpel zombiefilm utan speciellt mycket tanke bakom sig. Det bjuds på bra action i den här filmen, jämfört med Romeros andra och det kan vara positivt, men särskilt läskigt är det inte, snarare lite larvigt. Zombierna skrämde mig inte alls, de var mest fula, men det som jag tyckte om var öppninsscenen, när Romero visar en helt öde stad, det var perfekt och stämningen låg på topp i takt med den läbbiga musiken.

Xenomorph

Day of the Dead är den tredje delen i George Romeros living-dead-trilogi. Inte riktigt lika bra som dem två tidigare delarna.

Bristerna beror mest på budgeten. Romero fick helt enkelt inte tillräckligt med pengar för att göra filmen som han från början hade tänkt sig. Originalmanuset innehåller t.ex. zombier som blir tränade till soldater för att döda andra zombier.

Detta är faktiskt Romeros favorit av hans zombiefilmer. Enligt mig är detta nog den tredje bästa, men filmen växer verkligen ju fler gånger man ser den.

3/5
Klassiker på flera topplistor. Väldigt bra smink och animatronic. Löjlig dialog från flera soldater vid flera tillfällen.

stilis

Ett virus gör så att ännu ett gäng zombies erövrar världen där dem som inte är zombies gör sitt bästa med att överleva och barrikaderar sig i olika byggnader och underjordiska gångar.

George A. Romero har förmåga att skapa spänning och en blandning av humor och skräck.

Man får vara med om en del magstarka scener och inslag och mycket gore, men bortom det magstarka så tilltalar Day Of The Dead något extra som inte alla zombiefilmer gör.

besviken...trodde den skulle vara mycket bättre..dåliga skådespelare och tunt manus trodde det skulle vara mycket bätre

Nagai

Zombie action när den är som bäst!

George A Romero fick inte pengar nog att göra denna filmen mästerlig, det gör dock inget för filmen är redan på topp!

Hela grejen med att zombierna är ruttna är att det gått några år sen Dawn of the dead och att nu börjar alla zombies ruttna och falla i bitar, de har grym sminkning som gör att de ser äckligare ut än vad de gjorde i förra filmen.

Musiken är denna gång gjord av John Harrison och den är skitbra, perfekt soundtrack.

Jag gillar verkligen Joe. Pilatos karaktär Captain Rhodes särskilt när han skriker på de som inte följer hans kommandon.

Råa scener med mycket blod som uppskattas verkligen grymt gjort av Tom Savini.

Helt klart mästerlig!
Sevärd zombie film i högsta grad för den som älskar zombie-action!
Akta er bara för skandal-remaken som finns nu.. den är skräp.

En bra och läskig film av Zombie pappan George.

Mattias15

En zombie vid namn BUB äger i den här filmen.

Night of the Living Dead (1968)
Dawn of the Dead (1978)
Land of the Dead (2005)
Diary of the Dead (2007)
Day of the Dead (2008)
Survival of the Dead (2009)