Land of the Dead

Handling: I Romeros nya framtidsvision är världen som vi levande känner den ett minne blott. Den har förvandlats till en mardrömsplats, där den spillra som återstår av mänskligheten har förskansat sig i en barrikaderad stad. Där lever de bakom tjocka murar, medan de levande döda vrålande släpar sig fram i ingenmanslandet utanför.

Regissör: George A. Romero

Joanne Boland
Tony Nappo

Copyright Universal Pictures

mthornis

Herr Romero hade stora planer för den tredje filmen "Day of the Dead" i den gamla trilogin, men budgeten tillät inte mycket på den tiden. Nu hade han en budget, men fy sjutton vad dåligt det blev! En pina att se på rakt igenom. Men eftersom grundidén är bra så får den knappt godkänt med en svag tvåa. Låt den dock inte avskräcka er från att se hans gamla filmer - de är så mycket bättre.

Xenomorph

Sorgligt nog är detta ett riktigt bottennapp av Romero och når inte alls upp i samma höga kvalité som hans tidigare tre zombiefilmer. Filmen är full av klyschor, töntiga dialoger och människor som försöker spela zombies utan att imponera det minsta.

Se hellre originalet av Dawn of the Dead som är den solklart bästa och mest tänkvärda zombiefilmen som gjorts och som aldrig kommer bli överträffad inom zombiegenren.

Nu är jag snäll mot Romero. Jag ger filmen en stark tvåa och det pga de oerhört skickliga specialeffekterna. Det känns också som de haft riktigt kul under inspelningen vilket avspeglar sig i filmen.

Men... filmen är inte så värst bra annars. I mina ögon var det bara hans första zombiefilm, "Night of the Living Dead" som var riktigt bra. De andra två tillhör några av skräckfilmens allra mest överskattade verk. Detta är kanske en liten förbättring, men då är det för att den helt enkelt är mer modern.

Det som irriterar mig - samt många andra verkar det som - är att Romero försöker göra zombierna mer och mer smarta, vilket i sin tur tar bort det läskiga med zombies. De ska vara helt utan känslor och ägna sig åt en enda sak... äta!

Trots viss modernitet så påminner den mycket om Romeros två tidigare zombiealster, dvs oerhört seg, vilket kanske kommer tillfredsställa fansen. Jag själv ser dock hellre på världens bästa zombiefilm, remaken "Dawn of the Dead", en gång till. Det här är bara en påkostad B-produktion.

Ajice

Zombies har intelligens och känslor? Intressant och annorlunda idé som blir romantisk och lite gullig när till och med en ung tjejzombie och en ung killzombie är ett par och håller handen. Grät faktiskt till och med när jag såg den här rullen, om du gillar annorlunda zombies så kan det här vara något för dig.

stilis

Zombies vandrar ännu en gång på jorden och är ute efter människokött. Ett gäng människor kämpar för att överleva från de blodtörstiga zombierna.

En väldigt ruggig och våldsam skräckfilm av George A. Romero, men har ändå hög klass i grunden.

Våldet mot zombierna är meningsfullt, för att människorna ska kunna överleva.

George A. Romero gör väldigt bra regi, så skådespelarna presterar bra! George är också bra på att göra actionscener!

Detta är den brutalaste och äckligaste skräckfilmen jag har sett på länge!

En underskattad skräckfilm av skräckfilmsmästaren George A. Romero.

madeleine_g

Nej tack! Ja tyckte inte alls om den här filmen. Var bara en massa äckligheter och andra otrevligheter och tyckte inte att det var någon större handling i det hela. Visst den skrämde mig men det var mest för att det, som redan skrivet, var en massa äckligheter i den. Ser inte den här när du äter. Ja lovar du kommer att spy upp maten illa kvickt!!

Mitt uttlåtande är i prencip samma som Xenomorphs.Töntiga dialoger,full av klyschor och somsagt människor som försöker spela zoombies utan att imponera det minsta.Skådespelet var också bland det lägsta man kan stöta på,annars så var det bara ett fåtal huvudpersoner som spelade bra.Vaför jag inte ger filmen en etta vet jag inte..fann den kanske lite underhållande iallafall.Men nej och återigen nej till den här filmen,inte sevärd.

nja sådär bra film. går o se men ingen direkt favvo

den kunde ha blivit mycket bättre

Miss Ljung

Nej, nej, nej! Det här var verkligen inte bra. Hade väntat mig något betydligt bättre från George A Romero... Svag 2a.

Biopremiär: 2005-07-29

Night of the Living Dead (1968)
Dawn of the Dead (1978)
Day of the Dead (1985)
Diary of the Dead (2007)
Survival of the Dead (2009)