Aberdeen

Handling: I Oslo bor ett vrak till alkoholist, i London arbetar en lovande ung advokat och i Skottland ligger en kvinna för döden. Tillsammans utgör de en familj - som nu efter många år ska återförenas.

Verkliga kärnfamiljer är ett minne blott och Kaisas är inget undantag. Utspridda för vinden lever far, mor och dotter skilda liv och går helt olika vägar. När Kaisas mor en morgon ber henne åka till Norge för att hämta sin alkoholiserade far, ser hon det som vilken arbetsuppgift som helst. Hon ska helt enkelt uppsöka klienten, varligt men bestämt slussa honom förbi alla landminor och avslutningsvis lämna honom i samhällets trygga förvar i Aberdeen - för rehabilitering. Det visar sig vara lättare sagt än gjort...

År: 2000
Regissör: Hans Petter Moland
Originaltitel: Aberdeen
Ursprungsland: Storbritannien, Norge, Sverige
Längd: 01:53, 01:46 (USA)
Stellan Skarsgård
Kari Simonsen
Jan Grønli
Gard B. Eidsvold

Robert_Eriksson

Hans Petter Moland är en mycket duktig regissör. Den här filmen är långt ifrån lika bra som hans underbara “The Beautiful Country”, men ändå väldigt intressant och gripande. Tyvärr tycker jag att Lena Headey´s karaktär, Kaisa, känns lite jobbig, åtminstone i början. Stellan Skarsgård och Ian Hart är dock rakt igenom otroligt duktiga. Nästan helt omöjligt att välja mellan en stark trea och en svag fyra, fast tvingas jag att välja så får det nog bli en stark trea.

Robert_Eriksson

En intressant film av regissören till "The Beautiful Country", som var lite bättre än den här. Stellan Skarsgård är som vanligt mycket bra. Kunde dock gjorts mycket bättre, då jag inte känner någon sympati för huvudrollsinnehavaren Kaisa. Fin slutscen. En stark trea!