Shrek 2

Handling: Och så levde de lyckliga i alla sina dagar…Nåja. Efter att ha besegrat den eldsprutande draken, oskadliggjort den onde Lord Farquaad och äktat Prinsessan Fiona står Shrek inför sin värsta utmaning någonsin – svärföräldrarna!

Shrek och Fiona har precis återvänt till sitt hemtrevliga träsk när de blir bjudna till Fionas föräldrar, kungen och drottningen av Landet-i-fjärran. Med en djup suck lämnar de gyttjeduschen bakom sig, packar ner matsäckslarverna och ger sig i väg. Framme i Landet-i-fjärran kantas gatorna av nyfikna undersåtar som alla hoppas på att få en glimt av Fionas prins. Chocken blir dock stor när den efterlängtade prinsen visar sig vara ett träsktroll och kungens och drottningens reaktion på Fionas förändring låter inte vänta på sig.

Äktenskapet mellan Fiona och Shrek stämmer definitivt inte med kungens idé om ett lyckligt slut och han bestämmer sig för att göra sig av med sin svärson för gott. Till sin hjälp tar han tre av sagovärldens riktiga kändisar; Den Goda Feen, som får i uppdrag att förvandla Fiona till sitt forna jag, Prince Charming vars uppgift blir att förvrida huvudet på prinsessan och den sluge Mäster-Katten-i-Stövlarna för att föra Shrek bakom ljuset. Som tur är har Shrek och Fiona ett äss i ärmen – den korkade, men ack så lojale, Åsnan.

Regissör: Andrew Adamson Kelly Asbury

Rupert Everett
Larry King
Jennifer Saunders
Conrad Vernon

Här har man definitivt inte lyckats! Filmens uppenbara svaghet är att för få nya karaktärer presenteras - man får enbart förlita sig på att de gamla gör filmen rolig, och den standarden når de inte riktigt upp till. Handlingen är alldeles för långsökt och filmen är full med onödiga scener som saktar ner tempot och gör filmen påfrestande långsam.

den sämsta filmen ur shrek triologin hitilss.fast den har sina roliga skämt och ja tycker mästerkatten i stövlar e rätt kul faktiskt.stark trea

Christiian2

Inte riktigt lika bra som som 1an men fortfarande en bra animerad film.

movie-king

denna e bättre än ettan och MYCKET bättre än trean!
den har ju mycke!
hahaha älskar denna film
svag 5 till shrek 2

slizy

Mycket bättre än första filmen måste jag säga. Känns som det är mer ironi och humor i denna.

Dan banan

En typisk Disney-uppföljare som inte gör så mycket väsen av sig.
Inget djupt, men det underhåller för stunden.
Tråkigt nog en rätt medioker handling, inte lika märkvärdig som hos sin föregångare.
Manuset har inte samma genuina volym som hos den första filmen.

Överlag är Shrek 2 givetvis inte lika bra som originalet, men filmen är fullt bruklig ändå.

Lär inte göra någon unge besviken.

Noisome

Liksom föregångaren ganska kul, åtminstone med de engelska rösterna.

crack_of_dawn

Den når inte upp till ettans nivå,men klarar sig ganska bra ändå...

-Men som i alla tvåor (nästan), vänds huvudpersonerna emot varandra vilket gör filmen sämre än när det var "de mot världen"...

Biopremiär: 2004-09-03
Filmen är animerad

Shrek (2001)
Shrek den tredje (2007)
Shrek - Nu och för alltid (2010)