Jag är nyfiken - gul

2,1

Handling: En mycket omtalad film som revolterar mot de etablerade svenska samhället och dess orättvisor. Sjöman blandar spel- och dokumentärfilm, intervjuer, reportage, fantasi och självbespegling.

År: 1967
Regissör: Vilgot Sjöman
Originaltitel: Jag är nyfiken - gul
Alternativ titel:Jag är nyfiken - en film i gult
Lena Nyman
Yevgeni Yevtushenko

Copyright Sandrews

C12

Dravel

Då har man sett den. En av de mest omtalade svenska filmerna. Förstår hypen men den är ganska tråkig och alldeles för lång. Mycket politik! Man orkar bara se den en gång.

macthefinger

Alla tiders svenska kalkonrulle, som nått internationell ryktbarhet p g a ett antal bara rumpor. Plågsamt se Olof Palme försöka förklara politik för en klämkäck och tondöv Lena Nyman.

Förstod tyvärr inte storheten med Vilgot Sjömans sex-politiska film. Enbart odrägligt jobbig och frustrerande med allt för knepigt sätt att berätta på för min smak.

Khori

Intressant film eftersom den var så provocerande när den kom, vilket den absolut inte skulle vara om den kom nu. Historien var hyfsat bra, men filmen blev segare mot slutet. Lite för lång men dock sevärd! Jag gillar Lena Nyman. 2 1/2 skulle jag sätta om det gick.

Det här är antagligen en av Vilgot Sjömans mest uppmärksammade filmer och var på sin tid minst sagt kontroversiell - inte minst politiskt. Man får snabbt känslan av kultfilm och man förstår att den kunde uppfattas som provokativ. Berättarstilen är speciell och det är till en början som en blandning av dokumentär och spelfilm. Men den inledningsvis fräcka stilen försvinner tyvärr efter ett tag och till slut så blir det helt enkelt för mycket fokus på relationen mellan Börje Ahlstedts och Lena Nymans karaktärer. Uttröttande i längden helt enkelt.

Så otroligt löjlig och jobbig att jag får lust att spy!!Lena Nyman är som vanligt avskyvärd att se och lyssna på!

Filmen är svartvit

Jag är nyfiken - blå (1968)