Flicka med pärlörhänge

Handling: Den sjuttonåriga Griet tvingas att ta tjänst som piga hos konstnären Johannes Vermeer. En av hennes uppgifter är att städa konstnärsateljén och hålla perfekt ordning på allt i rummet. Ett nära samförstånd växer fram mellan konstnären och tjänsteflickan, vilket leder till svartsjuka och missförstånd inom familjen.

År: 2003
Chris McHallem
Gabrielle Reidy
Anna Popplewell

Robert_Eriksson

Det är nästan någonting magiskt med den här filmen. Mycket vacker, känslosam, intressant och gripande. Den utspelar sig på 1600-talet, och det har man verkligen på ett mycket skickligt sätt lyckats få fram. Det hela känns väldigt äkta och verklighetstroget. Ljuvlig och stämningsfull musik! Underbara skådespelarinsatser! Ett mästerverk!

mynonA

Scarlett Johansson var anledningen till att jag först såg denna film, då jag tycker hon väljer sina roller med gott öga och presterar mognare än de flesta i sin åldersgrupp. Jag blev inte besviken när jag bevittnade hennes porträtt av tjänsteflickan Griet, hon är flickan med pärlörhänget personifierad. Filmen i sig är lättsmält utan några större draman i handlingen, men lyckas ändå fängsla en i en nästan elektrisk känsla som man har svårt att slita sig ifrån. Vackert, lågmält och romantiskt utan romantik, precis som den tavla den är tillägnad.

MNA

Mycket vackert foto med intressanta miljöer som tyvärr inte räcker för att ro hem denna historia.
Väldigt dialogfattig med en Scarlett Johanssen som spelar oskyldig piga med vackert utseende.
Kärlekshistorien mellan henne och pojken känns lite poänglös. Alla känslor är velande och osäkra.
Man förstår heller inte målarens relation till henne. Gillar han henne på riktigt? Är hon bara ett offer?
Som sagt, inget går fram 100%

Scarletts prestation känns också halvdan. Hon ser mest söt och förvånad ut igenom hela filmen.

Mkt intressant idé dock att göra en historia om en tavla och ett stort eloge till att man lyckats göra en ovanlig hollywoodfilm. Därför får den ändå 3/5

Oerhört ointressant film.

Nefern

Tråkig, tycker jag. Scarlett gick runt med kippande fiskmun hela filmen igenom i sina försök att se oskyldig ut och jag väntade hela tiden på att något skulle hända. Det kändes som man (jag) såg allting med distans och fick inte alls någon relation till karaktärerna eller handlingen.

Cammie

Scarlett Johanssons bästa roll. Här visar hon att hon verkligen kan agera, och tillsammans med sin underbare motspelare Colin Firth bygger hon upp filmen. Flicka med pärlörhänge är dock bättre som bok, och betyget sänks av det mesiga slutet.

En fantastiskt underbar film, den är oerhört vacker!!

tungspets

Så mycket från så lite. Jag älskar hur spänningen byggs upp genom uttryck, kroppsspråk och känslor. Det blir nästan obehagligt spännande, vilket är konstigt då nästan inget händer.
Musiken är underbar och skådespelet perfekt. Har inte läst boken och det blir en nackdel för mig i slutet. Men jag gillar faktiskt att inget är så där glasklart och att man får tolka fritt istället.
Slutsats: den här filmen är en riktig pärla!

Venschla

Mycket fin, stark 2:a!

tosslan

Medelmåttig. Boken är bra men filmen känns alldeles för ihoptryckt. Allt går för fort och filmen är inte sammanhängande.