Detaljer

Handling: En ung kvinna, Emma, söker upp Erik, förlagsredaktören hon skickat sin outgivna debutroman till. Hennes intention var att få höra hans åsikter om hennes manuskript, men i stället markerar mötet början på den kärlekshistoria, som kommer få den medelålders Erik att lämna sin fru, ad Erik inte vet är att Emma nyligen inlett ett förhållande med dramatikern Stefan, vars texter ges ut av Eriks förlag. En dag då Erik besöker Emma tar Stefan en överdos sömntabletter och förs till det sjukhus där Eriks fru Ann arbetar som läkare. Dessa händelser blir början till berättelsen om fyra människor, vars liv korsas vid flera tillfällen under tio års tid. Förälskelsen, misstagen, olyckorna, orden som aldrig yttrats och de som förvandlats till murar. Allt leder till vägskäl och omedvetna val. Vägarna möts och delas i kärlek, lögner och svek tills de fyra slutligen befinner sig på ett övergivet hotell vid en strand.

År: 2003
Ingela Olsson
Leif Andrée
Ebba Hultkvist

Nikita

Eftersom jag gillar grundtanken bakom filmen, och eftersom genomförandet är hyfsat, så ger jag den här 3.

Maldini3

Även om det är ett tag sedan jag såg Detaljer är det fortfarande en film jag återkommer till. Den är en av de viktigaste svenska filmerna på mycket länge, till det bidrar förstås det eminenta skådespeleri som kvartetten Michael Nyqvist, Jonas Karlsson, Pernilla August och Rebecka Hemse bjuder på. Eftersom den inte längre finns på biorepertoaren finns det bara en sak att göra; gå och hyr!

Moonlighting

Kristian Petris Detaljer är den bästa svenska filmen på över 10 år. En vårdslöst förbisedd och underskattad film. Svensk ångest och allvar när det är som bäst.

Robert_Eriksson

En skum och djup film. Det får en visserligen att tänka, men är egentligen inget vidare bra.

The_Dude

För många är säker detta kvalificerat dravel och det är på gränsen att det blir det för mig också. Dialogen är taskig, hade förväntat mig mer av Norén, och Nyqvist insats är amatörmässig och det håller nästan på att dra med sig August i fallet. Däremot är Karlsson och Hemse sevärda. Det hade varit platt fall om filmen inte inbjuder till egna tankar och funderingar, som dock spolieras lite av en förtydning i slutet av filmen. Det sänker filmen till en tvåa för mig.