Skönheten och odjuret

Musikal:

Musikal:
3,7

Handling: En stormig natt knackar en gammal trollgumma på vid prinsens slott för att få skydd från ovädret. Men prinsen vägrar släppa in henne och som straff förvandlas han till ett odjur! Enda sättet att bli av förbannelsen är om han kan få en flicka att bli kär i honom, trots hans ofördelaktiga utseende.

Så när den vackra och kloka Belle av misstag hamnar hos Odjuret, gör slottets förtrollade tjänstefolk allt för att en romans ska börja spira mellan de två...

År: 1991
Regissör: Gary Trousdale Kirk Wise
Originaltitel: Beauty and the Beast
Längd: 01:24, 01:30 (Special Edition)
Ingår i tema: Disneyklassiker

Frank Welker
Alec Murphy

Copyright Walt Disney Pictures

crack_of_dawn

En klassiker; vad mer kan man säga? Det är ju inte för intet som just denna film tilllhör de bästa av disneys filmer... Kan upplevas som lite läskig bitvis för de små barnen, men har en bra story och håller även för äldre tittare.

Det är inte utan anledning detta mästerverk var och är den enda animerade långfilm som nominerats till en Oscar för Bästa Film. Man saknar ord över hur underbar den är. Fantastisk upplevelse!

En av dem absolut bästa Disney filmerna. Vacker musik och foto.

Tycker att det var alldeles för mycket musik och för lite handling. Det känns som att halva filmen går åt till sånger som inte tillför speciellt mycket, och resten av tiden hastar man igenom för att hinna med berättelsen också. Filmen är helt enkelt fel uppbyggd för min smak och hade nog behövt vara 20-30 minuter längre för att kännas fullkomlig.

Nikita

Jag tycker Disney har gjort denna film mycket bra.
Den gjordes ju då Disney ännu inte gått över till att göra datoranimerade filmer.
Tror faktiskt att jag grät en skvätt, då jag såg den på bio, men jag var blott nio då.

Smågripande och rätt underhållande historia. Gaston är ju för bra för att vara sann!
Kreativt uttänkt sen hur alla karaktärer blev just dem typerna av prylar i slottet.
Föredrar de lite mörkare scenerna kring odjuret, men nog blev det en bra kontrast med alla lättsamma by-scener ändå.
Förutom alla enerverande musikal delar så är det mest en sak som störde mig, hur kunde hästen veta vart den galne pappan tagit vägen???

Rebecca_janzon

Åh bara älskar denna film. Den har verkligen tagit mig med storm sedan jag var liten. Visserligen finns det lite läskiga scener men den är i allra högsta grad magisk. Det görs inte sådana här superfilmer längre o det är synd!

En väldigt klassisk saga egentligen. Om att det är insidan som räknas. Otroligt bra musik, även de svenska texterna! Roliga karaktärer som samtidigt visar andra sidor. Väldigt bra Disney film!

druvs

SÅ bra! spännande och häftig.. man sitter fast som en fästing. Ett måste att se!

MaliciousDelight

Den här filmen tycker jag om. Den är spännande och handlingen är bra.

Filmen är animerad

Belles magiska värld (1997)
Skönheten och odjuret - Den förtrollande julen (1997)
Skönheten och odjuret (2014)
Skönheten och odjuret (2017)