Förbannelsen fortsätter - The Grudge 2

Handling: Den gravida Kyoko, som är värdinna för ett TV-program, besöker det fördömda huset. På ett mystiskt sätt dör medlemmarna i TV-teamet, en efter en. Efter ett missfall känner Kyoko ändå att något inom henne fortfarande lever... Vad har hon att vänta?

År: 2003
Regissör: Takashi Shimizu
Originaltitel: Ju-on: The Grudge 2
Alternativ titel:Ju-on 4 (Japan, working title)
Alternativ titel:The Grudge 4
Ursprungsland: Japan
Ingår i tema: Spöken

Yui Ichikawa
Noriko Sakai
Chiharu Nîyama
Kei Horie
Shingo Katsurayama

En helt okej rulle.Men effekterna och fotot är inte det bästa och handlingen var inte heller någåt vidare.Men skådespeleriet var helt okej.Jag tycker ändå att det var många gånger man vart rädd i filmen trots de så gjorde effekterna och fotot så att filmen sjunker ner till en tvåa.Men dom sista tjugio minuterna vart den plötsligt en aning bättre.En okej film.Men inget jag rekommenderar att se.

Dan banan

Till en början så känndes filmen ganska så stum. Halvkassa effekter filmen igenom och handlingen är inte så imponerande bra.
Visst, det finns en hel del riktigt kusliga scener och det snålas absolut inte med vad man kan kalla "popups" men handlingen och mansuet förblir ändå ointressatant. Det hela blir välidgt rörigt och man tappar lite av handlingen när det blir för mycket, men slutet blir dock filmen en aning bättre.

Spännigen trimmas upp till en hög klass och det hela förvandlas plötsligt till en riktig nagelbitare.
Jag får medlidande med karaktärerna och jag gillar avslutnigen på filmen. Skådespelar innsatserna är väll hyffsade och musiken är väll acceptabel.

Detta är väldigt bra framfört trotts usla effekter. Stark tvåa. Jag kräver en smula mer för en trea, men jag är ialafall nöjd och jag kan försäkra dig om att det bjuds på en hel del kusligheter. Jag vart rikigt rädd i min kära lilla soffa.

Samma gamla visa, ett vitt huvud och lite bisarra munljud, kan man tycka. När The Grudge kom så skrämde den vettet ur folk, vissa, och mig givetvis. Nu är det samma grej igen och det är inte svårt att förbereda sig på vad som komma skall. Jag blev faktiskt aldrig riktigt jäkla rädd, inte som jag blev när jag såg originalet (tyvärr det amerikanska, har inte sett den Japanska original-versionen), men vissa scener sitter fortfarande kvar. Småruggigt, men krånglig berättelse som hoppar mellan olika personer och deras Grudge-erfarenheter. Nej, det gick för långt den här gången. Inget att rekommendera. Bergfast tvåa blir det till The Grudge 2.

Horror Forever

Det här är absolut den bästa asiatiska rysare jag sett än så länge! Jag gillar skrämseleffekterna väldigt mycket. Tyvärr har jag inte sett den asiatiska versionen av 1: an så jag kan inte säga vem som är bäst... Men där emot så kan jag säga att jag är väldigt imponerad! Filmen förlorar dock betyg på grund utav att handlingen var lite rörig på sina ställen, vilket gjorde att man nästan var tvungen att se den två gånger för att förstå allt…

Den får en 4: a i betyg!

Bättre än föregångaren då den är mer skrämmande, överraskande och har bättre effekter. Ska man se en av The Grudge-filmerna ska man se denna.

die_hard

japanerna kan dom ruskig film

Raceai

Hanteringen av ljud och bild är ultimat.
Ett bevis på att "pampiga" specialeffekter i form av data animationer av olika slag, inte är en nödvändighet för att få människors kroppshår att resa sig av rädsla och obehag.

Ju-on (2000)
Ju-on 2 (2000)
Förbannelsen - The Grudge (2002)
Grudge (2019)