Mitt liv som hund

Ungdom:

Ungdom:

Handling: När Ingemars mamma blir allvarligt sjuk skickas han till en morbror i Småland. Där träffar han Saga som är suverän på att boxas, men Ingemar är lagom intresserad. Det viktigaste för honom är att mamma blir frisk, och med en egen filosofi och fantasi håller han sorger och besvikelser på avstånd.

År: 1985
Regissör: Lasse Hallström
Originaltitel: Mitt liv som hund
Alternativ titel:My Life as a Dog (Internationell titel)
Ingår i tema: Guldbaggen - Bästa film

Arnold Alfredson
Fritz Elofsson
Didrik Gustavsson

Copyright SF

Helt klart den bästa svenska filmen genom tiderna, det var ett bra tag sedan jag såg den, men tillräckligt längesen för att lämna kvar minnen och en känsla av: Den här filmen vill jag ha och se igen!
Det är en riktigt fin film, med starka känslor, ibland är det glada tider, ibland hemska, det är en ledsen film med starka ljusstrålar, skådisarna är riktigt bra. Tomas von Brömsen måste nog göra en av sina absolut bästa roller, inte ens i den här filmen, som vissa av dem gör, tröttnar man på... far jag kan inte få upp min kokosnöt... Det är en film som ger en blick tillbaka till ett lite tidigare sverige, med vackra landskap som ger dig en tår i ögat.

en ganska seg och konstig film, men jag gillar den ändå.

Nikita

Filmen ligger mellan 3 och 4, men jag tycker nog att den är något närmare 4.
Perfekt är den dock inte på långa vägar.

På tal om den här filmen, så var det så att Michael Jackson såg den, och blev så hänförd, att han bjöd in Anton Glanzelius, som spelar huvudrollen, till sin ranch Neverland.

Underhållande så att det räcker till en 3:a. I övrigt var detta för tragiskt för min smak. Jag hade förväntat mig lite fler fina miljöer från Småland också, men det tyckte jag att man snålade med.

Zitrioce

En riktig skön film som har en charm av kvalité! Bästa manus och bästa regi är vad filmen har!
En av de bästa svenska filmerna!

Jätte bra film , men hela filmen så trodde jag att saga ver en kille!:S

AniloraK

En svag femma, men dock en femma. Lätt en av de bästa svenska filmer jag sett. Riktigt värd att se!

martin88

En varm och gripande film med mycket bra skådespelarinsatser och ett manus som blandar både humor och mycket allvar på ett bra sätt! Svag 4:a!

en ganska seg och konstig film, men jag gillar den ändå.