Cubic

Handling: I framtidslandet Libria råder enkla lagar. Visar du känslor åker du i fängelse och tar du inte din medicin blir du avrättad. Regeringen har eliminerat krig genom att eliminera känslor.

År: 2002

Emily Siewert
Alexa Summer
Dick Martens
Florian Fitz

Equilibrium som av någon oförklarlig anledning heter 'Cubic' här i Sverige är en mycket underskattad film. Den kom otroligt nog aldrig till de svenska biograferna. Visst finns det likheter med "1984", "Bladerunner" eller "Matrix", men jag tycker att den står stadigt på egna ben. Fightscenerna a la 'Gun-Kata' modellen är intressanta och snygga rent estetiskt.
Helt klart värd en titt. 'American Psycho'-Bale passar bra i sin roll. Har sakta men säkert uppnått en viss kultstatus.

Mycket snygg film med ett lysande soundtrack. Riktigt bra skådespel av de flesta och en hyfsat originell story. Just manuset är det största problemet med filmen. Det är ganska oklart och blir av och till flummigt. Jag fängslas aldrig helt och hållet av filmen, och slutet kommer lite för plötsligt för min smak. Jag rycks inte med av händelseförloppet något särskilt, även om det är spännande. Kort sagt är Equilibrium en film att imponeras av snarare än att älska. Stabil trea.
"Nicely done, Cleric. You drive them into the trap ... I close it. The very definition of teamwork ... don't you think?"

junkninjan

Först skall jag bara kräka ur mig hur urbota korkat det var av release bolaget att döpa om denna rullen till "the cubic" i Sverige. Hur skulle det vara bättre än Equilibrium som titel betraktat?
Ibland undrar man vad som försigår i folks huvuden och framförallt om hur mycket inflytande cannabis har haft på vissa beslut.

Om filmen då:
Equilibrium är en väldigt cool film. Den innehåller actionsekvenser som är visuellt unika, rakbladsvasst exekverade och dynamiskt fulländade. Hela användandet av gunkata(som i filmen beskrivs som en kampsport med skjutvapen) var när denna filmen släpptes ett helt unikt concept, även om det plagierats friskt efteråt. Filmen kretsar kring en steril framtid där människor och information kontrolleras av en storebrorsregim med ubertydlig fascistoid ideologi. Ett brödraskap av kyrkans män, kallade Clerics, söker upp kulturella uttryck av konst och fantasi och förgör detta (och dess beskyddare) med eld och automatvapen. Filmens huvuddrag är tagna från Bradburys roman Fahrenheit 451 bör även tilläggas.

Som upplägg är det en science fiction historia med (blytunga) inslag av action.
Christian Bale levererar som vanligt en högst genuin och sammanbiten karaktär som löser uppgifter med handling snarare än ord.

Trots en inte så överväldigande budget så levererar denna filmen långt över förväntningarna och är att betrakta som en given deltagare i filmsamlingen hos varje person som högaktar actionfilm. Den är definitivt en trendsättare inom denna genre.

KarinLovisa

Tanken var ju god.

en helt okej film att se, lite långtråkig vissa delar

movie-king

väldigt bra film! svag 5a

Åh vad jag älskar det här!! Hela paketet, mitt i prick! "Slagsmålsscenerna", eller vad man ska kalla dem, faller mig precis i smaken, det är bara så coolt! Handlingen är orginell och Bale visar ännu en sida av sig själv.

En spänande och bra film. Får en stark 3:a

Regndroppe

Bra framtidsfilm även om den blir lite för mycket ibland.
Christian Bale lyfter upp filmen rehjält!

Cammie

Spännande framtidsvision som har tydliga drag av både "1984" och "The Matrix", vilket inte spelar någon roll eftersom filmen har så mycket annat också. Christian Bale är lika magnifik som alltid och filmen har ju till och med sin egen kampsport: Gun Kata. Sedan blir det lite förutsägbart ibland, vilket dessvärre drar ner betyget.