Sin City

3,6

Handling: Sin City är den våldsamma staden där polisen är korrupt och gatorna dödligt farliga. Vi får tre sammanvävda historier där vi får möta Marv som letar efter den som mördade Goldie. En kvinna han tillbringade en kärleksnatt med och som han sedan fann död bredvid sig i sängen morgonen efter. Dwight som kallhjärtat utnyttjats av en manipulativ kvinna och söker hämnd och Hartigan en polisman som snart ska gå i pension och som är misstänkt för ett brott han inte begått.

Regissör: Robert Rodriguez Quentin Tarantino Frank Miller
Originaltitel: Sin City
Alternativ titel:Frank Miller's Sin City (Complete title)
Ingår i tema: IMDb Top250

Tommy Flanagan
Makenzie Vega

Copyright AB Svensk Filmindustri

filmernas härskare

En omtalad och lite väl överskattad klassiker,

Frank Millers serieböcker är nu alltså film. Jag blev glad att Robert är en smart man och låter Frank regissera tillsammans med honom. Dessutom blev jag överraskad att filmen följer slaviskt varenda bild i serierna, man följer nästan allt i seriernas handling och stämning, inget är knappt förändrat!

Men det är precis där filmen gör det mindre sevärd. Dessa bisarra och surrealistiska historierna (som egentligen inte knyts ihop på något sätt) känns redan uttjatade i längden, och saknar fantasi. Kvinnor har sexiga kroppar och vissa är försvarslösa (oftast i lite kläder), män är brutala och stora, kaststjärnor kan hugga av kroppsdelar och vissa personer är pistolskottsäkra.
Det hela innehåller också massor av kaxiga och typiska one-liners, nästan riktigt fåniga och trista berättelser och amssor av annat tröttsamt.
Jag trodde att detta skulle var hur coolt som helst, men blev bara fånigt med tonvis av blod i olika färger och massor av skjutande.

Visst, ok, det snyggt. Och med tanke på att många av miljöerna är bara green-screens känns det roligt att se vad man kan skapa på datorerna.

Men konceptet känns alltför uttjatad och känns tråkigt i längden. Ingen stark rekommendation precis.

Tipsas för de som gillar rå filmstil, blod, halvnakna kvinnor, vapen, olika sätt att döda en människa på och töntiga one-liners...

SvenskaFilmNörden

Ja,..
Hur ska jag beskriva detta mästerverk? Det var en vecka sen jag såg den och jag har tänkt på den varje dag sedan dess. Den har liksom etsat sig fast i mitt huvud. Fast, det är väl inte så konstigt i och för sig. Den 27 augusti, 2006, så såg jag min nya favoritfilm. Så bara så ni vet, jag har tänkt igenom detta väldigt noga och jag har aldrig tvekat på att ge den här filmen högsta möjliga betyg. Efter att ha sett Pulp Fiction och Nyckeln till Frihet och haft dem som favoritfilm ett tag, så såg jag den här underbara filmen och jag förälskade mig i den vid första ögonkastet.
-Shit vad bra den är, tänkte jag när jag såg den.
-Shit, kommer det finnas någon bättre film någonsin, tänkte jag när jag hade sätt den. Jag kan bara säga att enligt mig så slår den här filmen de två andra som jag har nämnt med hästlängder. Den är helt otrolig. Min absolut favoritfilm, ever, säger jag bara.

På andra filmer som är långa brukar jag kolla på tiden för och kolla när den är slut, ibland är de för långtråkiga. I denna film så kollade jag också tiden, men bara för att veta hur länge till jag skulle få njuta, hur länge det var kvar tills detta mästerverk var slut. De har verkligen lyckats underbart med denna överföring från en serietidning till en tuff, blodig och häftig film.

Filmen handlar om Sin city, en stad som är korrupt och utom all kontroll. Polisen har ingen kontroll här, här är det gängen, maffialigorna och de rikaste, mäktigaste som bestämmer.
Filmen har tre separata historier, som så småningom passerar varann.

En handlar om Marv, mästerligt spelad av Mickey Rourke. Han är stor, ful och född i fel tidsålder, enligt en del. Han får en natt med den prostituerade Goldie, som han inte vet är prostituerad, och det blir den bästa natten i hans liv. Men när han vaknar upp så är Goldie död, mördad. Och han har blir anklagad för mordet och får Goldies vänner och polisen efter sig samtidigt som han letar efter mördaren. Och om han får tag på honom kommer det stå honom dyrt, det har han lovat sig själv...

En annan handlar om handlar om Dwight McCarthy, skickligt spelad av Clive Owen, som skyddar Shellie, en tjej som blir misshandlad av sin pojkvän, den onda, sadistiska Jackie Boy. Efter att ha hotat och skickat bort Jackie Boy från Shellie så följer Dwight efter Jackie Boy och hans vänner så att de inte ska kunna trakassera andra tjejer. Men Jackie Boy och hans vänner gör ett stort, stort misstag...

Den sista handlar om den enda hederliga polisen i staden, Hartigan, mästerligt spelad av Bruce Willis, som jagar senator Roarks onda son, Roark Jr, som rövar bort och våldför sig på småflickor. Han får tag i Jr och dödar honom, förmodligen, han vet inte, han blir förråd och skickad i fängelse av Senatorn. Där sitter han väldigt länge. Det enda som håller honom uppe är att han får brev av en tjej han har räddad en gång, som han tycker mycket om, men frågan är om han någonsin kommer ut...

Sin City är ett fullbordat mästerverk, helt otroligt, sjukt mästerligt. Känns svagt att ge min absoluta favorit en "liten" femma bara. Manuset är välskrivet och handlingen är aldrig tråkig, hela tiden sjukt spännande. Karaktärerna är nog de bästa påhittade någonsin och man behöver bara kolla på namnen på skådespelarna och tänka på när de är som bäst för att förstå hur de spelar, eller de spelar inte, de är, har blivit karaktärerna. Slår allt jag tidigare har sätt. Trots att några av effekterna, blodet och mordförsöken som inte dödar så är filmen hemsk trovärdig. En film som slår sig in i hjärtat direkt. Och effekterna ska vi inte prata om, jag kan varken förklara de eller manuset. Glöm allt jag har sagt om andra filmer, den här slår alla. Så om du inte har den, eller inte har sett den så spring och köp den nu med en gång. Min absoluta favoritfilm och världens bästa film någonsin! Ett måste. Hur häftig och cool som helst.

redlefto

säger bara slafs,slafs och slafs!

stilis

Sin City är en välspelad, välgjord och fartfylld film, plus skådespelerskan Jessica Alba som gör en himla bra roll!

Rekommenderas starkt!

Nikita

Filmen faller på allt överdrivet våld, och att handlingen är ganska så osammanhängande, men det blir en trea i betyg, bl. a. för att jag gillar fotot/renderingen, och för att den stundtals är rätt underhållande.

Tycker på något vis att den påminner om tv-spelet Madworld, som släpptes till Wii 2009.

malinedwardsson

Den får en tvåa för det vackra fotot samt Brittany Murpheys insats, annars är det faktiskt inte så mkt jag gillar. Det är för macho, för påklistrat o oäkta. Och scenen då Elijah Wood blir uppäten är bland det vidrigaste jag sett.. Berörd blev jag iaf så lite bra är den kanske.. Ush.

Shcookie

En ganska stark fyra får det bli. Den är väldigt visuellt snygg och det finns en hel del älskvärda karaktärer och en massa snygga och härligt råa action-sekvenser att finna i den här filmen. Det är en love it or hate it-film och jag älskade den!

En av mina favorit filmer. Fantastisk action med glimten i ögat

Bland det snyggaste jag sett. Grymt skådespeleri och handling.

Nefern

Egentligen borde jag uppskatta denna, så mycket mer. Den uppfyller många av de kriterier jag vanligen har, på pappret. Men under de två gånger jag sett den har jag haft svårt att engagera mig alls i vad som händer, det är en stor distans mellan handling och min reaktion på dessa. Jag kan inte ta till mig alla macho-fasoner där allt dras till sin spets och serier har heller aldrig varit min grej riktigt. Vill man se ett rörligt konstverk så är detta helt rätt, dock.

Biopremiär: 2005-07-01
Filmen är både i färg och svartvit

Sin City - A Dame to Kill For (2014)