Pusher 2

Handling: PUSHER II är historien om Tony, (Mads Mikkelsen) en misslyckad kriminell kille från Köpenhamns undre värld. Efter att ha blivit frigiven från ett 13 månaders långt fängelsestraff, ställs Tony nu inför en ny verklighet. Han har blivit pappa och ska försöka få styr på sitt liv och allt han önskar sig är att få sin fars, Smeden (Leif Sylvester Petersen), respekt. Men ju mer han försöker desto fler problem får han och plötsligt sitter han med en skuld som han inte kan betala till den mest fruktade gangster i Köpenhamn - sin far.

Regissör: Nicolas Winding Refn
Maria Mendoza
Aino Junka
Michael Zile

Moonlighting

Snudd på mästerverk och en av 2005 års bästa filmer! En uppföljare som helt oväntat är bättre än ettan. När jag först hörde talas om det här projektet lät det som alltid när det gäller uppföljare väldigt trött och lätt desperat. Men Pusher II visar sig vara ett mycket mognare och mer välskrivet verk. Där ettan var ungdomligt flashig är tvåan mer eftertänksam och melankolisk. Här finns till skillnad från ettan en djupare resonans i tema. Tonsäkert följer vi den söndriga Tonny i hans strävan att bli älskad och respekterad av sin hårdkokte far. På hans rakade bakhuvud bär han en tatuering med orden "respect," men hånad och utnyttjad vart han än går, får han allt annat än just det. Våldet som i ettan kanske kändes en aning spekulativt och häftigt känns här bara tragiskt och obehagligt. Och när Tonny slutligen beseglar sitt öde är det som taget ur en grekisk tragedi, trots det slutar ändå filmen med en strimma hopp.
Regissören Nicholas Winding Refn befäster med Pusher II och III sin status som en av Nordens främsta personinstruktörer. Med ett flertal helt oerfarna skådespelare mer eller mindre plockade från gatan lockar han ur dem prestationer som i sina bästa stunder når upp i Ken Loach-klass vilket inte säger lite. Det är levande och fullständigt trovärdigt. Och när det i dessa dagar ändå tjatas så mycket om trilogier som till exempel sagan om ringen-trilogin, Per Flys klasstrilogi och Chan-wook Parks hämndtrilogi, så slår i mitt tycke Nicholas Winding Refns Pushertrilogi alla dessa trilogier på fingrarna.

miak

Jag gillade ettan, men Pusher 2 var en stor besvikelse. Dåligt händelseförlopp utan dess like, faktum är att den inte känns som en riktig film utan ett knarkat, dessillusionerat filmteam som bara lallar runt och plötsligt blir våldet meningslöst.

Xenomorph

Sämre än del ett men ändå väldigt bra. Stark trea. Det bästa i filmen är Milos (jag är din vän franke) korta inhopp. I Pusher 3 ska tydligen han ha huvudrollen =)

Tanden

Skit stark fyra. Mads mikkelsen är så j**** bra i den här filmen alltså . Ser vekligen fram emot pusher 3

jalmselius

Vad kan man säga. Den är godkänd. inte mera än så.

Biopremiär: 2005-05-27

Pusher (1996)