Danny the Dog

3,7

Handling: Luc Besson har skrivit och producerat DANNY THE DOG, en rå, hård och tuff thriller om en ung man, Danny (Jet Li). Han har levt som en slav hela sitt liv utan någon som helst mänsklig utbildning, med personlighet som ett litet barn och med bara en kunskap - hur man slåss.

Danny är uppvuxen och uppfostrad av en man, Bart (Bob Hoskins) som är en småtjuv och fifflare. Han behandlas som en hund, tränad till att döda och lyda sin herres order utan att blinka.

Efter en olycka blir Danny av en händelse fri, men också ensam, övergiven och vilsen. Då träffar han Sam (Morgan Freeman) som hjälper honom och introducerar honom till en ny värld där det finns kärlek, ömhet och respekt för den egna individen.

Regissör: Louis Leterrier
Vincent Regan
Silvio Simac
Carole Ann Wilson

Copyright Nordisk Film

Mycket bra film. Ger mycket starka känslor och jag tyckte så synd om honom, men tur att det blev ett lyckligt slut!

fantaisha

Älskar verkligen den här filmen mer och mer! Vet inte om det beror på att jag fått barn och nu är mer känslig och blir berörd så lätt! Älskar känslorna i filmen men även de "tuffa" actionscenerna.. och Jet Li och Morgan Freeman är väl aldrig fel!

losdrivaren

Gillar man Jet Li så se denna! Killen kan sin kampsport:D

tårtsmula

Mycket bra kombination av känslor och fighting här, perfekt om den ena vill se drama å den andra acion. Bra skådespel och handling, något förutsägbar men det är ju inte många filmer som inte är det;)

Gripande film med spännande handling samt välutvecklade samtal mellan Freeman och Fightingkillen. Snygga fightingscener samt välutvecklat foto.

Solklar Action för en kväll, klar trea.

martin88

En riktigt underhållande film med snygga fightscener som dock blir lite uttjatade i längden. Gripande men förutsägbar historia och hyfsat skådespel. En solid trea blir mitt betyg!

fantaisha

Dan banan

Gripande historia.

Den komplimangen inleder vi med, men faktum är att den kunde blivit ännu större.
Danny the dog hade kunnat sluta som en magnifik favorit hos mig.
Trotts att Morgan Freeman har en lite strypt roll och inte har det lätt att få spela ut så gör Bob Hoskins en strålande prestation.

Det jag gillar mindre med filmen är det hisskeliga tempot och manuset.
Manuset kunde gärna tagit en till matsked mystik istället för att sanningen rinner ur filmen sä jädra fort. Framsteg efter framsteg med Danny, näe.
Man hade även gärna fått dra ner på tempot och tänkt en gång till innan man slängde upp manuset framför kamerorna.
Med vissa ändringar hade man i reslultat fått en riktig näsduks-saga som fått mig att lätta på tårarna.

Riktigt imponerande är det, men jag har svårt att släppa tanken om hur det skulle kunna bli fantastiskt.
Sevärd.

Biopremiär: 2005-07-29