Den bästa sommaren

3,7

Handling: I den lilla byn Molkom lever begravningsentrpenören Yngve Johansson. En respekterad person som dessutom varje år inhyser sommarbarn från storstaden. 1958-Den bästa sommaren- är det Annika och Mårten som ska bo hos Yngve. Vad han inte vet är att detta kommer att förändra hans liv för evigt.

År: 2000
Ralph Carlsson
Jerker Fahlström
Johan Holmberg

Copyright Memfis Film

Vilken underbart härlig film! Utan tvekan den bästa svenskproducerade film jag har sett alla kategorier. Kjell Bergqvist är helt fantastisk i rollen som sommarförälder med sträng fasad. Likaså är ungarna hur charmiga som helst. Nostalgisk 50-talskänsla, vacker filmning och musik som är i toppklass. Humorn är ljuvlig och Bergqvist spottar ut oförglömliga repliker. En feelgood-film som är ett måste. Missa inte detta för allt i världen. Redan en klassiker i mina ögon och jag skulle kunna fortsätta ösa superlativ över den. Ulf Malmros kan snart mäta sig med Lasse Hallström. Tack för en underbar upplevelse!

Hanna_90

Bland de roligaste filmer jag sett! "Nej, min man lär knappast dö flera gånger." Och i mellan åt så är den en riktigt sorglig kärleks historia! "Men de är ju döda när de kommer hit." Jättebra! Löööv it!!

Henke1973

Kanonfilm! En av de bästa filmer jag sett. Kjell Bergqvist är i kanonform med en roll som han spelar fantastiskt bra. Skrattade många och långa gånger. Massor med oförglömliga repliker, men bäst är: "Ja... jo... fantasi är ju bra. Jag svävar faktiskt ut själv ibland. Igår natt t.ex så drömde jag att en stor, röd boll kom inrullande på gården. Det... kändes ju väldigt overkligt..."

Ajice

Det här kan vara en av de absolut mysigaste och roligaste svenska filmer som har gjorts. Jag kan bara säga ett ord: KLOCKREN och On-the-spot och... Nej det får räcka.

Alla måste titta!

swing

Kjelle Bergqvist - me like!
Filmen har ett bra budskap. Ingen är oföränderlig.
SE DEN!

/susanne

kommer bara ihåg att jag sett den när jag va liten..

losdrivaren

Skön bok och filmen är så skön:D Beskriver bra den hösta Överklassen på ett bra sätt!

Stark 4:a.
Jag baa älskar Begqvist i den rollen han spelar. Han gör det så klockrent. Så många skratt under hela filmen. Har sett den x-antal gånger och tröttnar aldrig!

janne lindh

En fantastisk svensk dramakomedi. Se den! Se om den!

Linniz

Handling: -