Blair Witch Project

Handling: Ett gäng ungdomar beger sig ut i USA:s vildmark för att göra en dokumentär om en påstådd häxa som härjat i trakten många år tidigare. De beger sig in i skogen och påträffas aldrig mer. Banden från videokameror och ljudband hittas några år efter försvinnandet. Filmen är en redigering av de banden.

År: 1999

Patricia DeCou
Mark Mason
Jackie Hallex

Copyright Artisan Entertainment

Fy sjutton säger jag bara, jag var ganska ung när den här filmen kom, och hypen mina vänner, hypen var av det värsta slaget. Det pratades mycket om att den var jätte hemsk, och, att det hade hänt på riktigt. Efteråt var jag självklart snabb med att ta reda på om detta rykte stämde eller inte.
Filmen har inte mycket till handling, men det ska trots allt likna en dokumentär, som ger filmen en rejäl effekt, skådespelarna är dessutom bra, och med dessa starka egenskaper får filmen en stark effekt som ger filmens skräcktillfällen ett ordentligt lyft.
Jag blev verkligen livrädd vid många tillfällen, och allt är väldigt väl genomtänkt, men filmen hade sina nackdelar, det blev lite rörigt vid många tillfällen och ibland kändes den väldigt lång, men alla intervjuver innan byggde upp en suggestiv stämning som fullständigt exploderade när något hemskt hände...
Det blir en stark fyra till Blair Witch Project, som är en orginell film och som förresten lurade hela min skola.

the_jobe

Hur verklig kan man göra en film?
Första gången jag såg den visste jag först att den inte var riktig, men efter att ha sett den blev jag mer osäker. Man märker att de inte var så bundna till manus, de pratade i munnen på varandra och sånna saker. Avsaknaden av musik (det var tydligen några låtar med, jag hörde inget av dem) gör den bara ännu mer verklighetstrogen.

filmernas härskare

På gränsen till genial låtsasdokumentär.
Eftersom jag knappt blir skrämd av skräckfilmer och att den här filmen gjorde att jag pausade flera gånger för att få andas ut, bara för att det var så ruggigt kusligt, blir det en lyckad skräckfilm.

Dokumentären om Blair Witch-häxan är mycket simpel och oerhört realistiskt, vilket får en att spärra upp ögonen av skräck och fasa.

Slutscenerna kan jag däremot inte se om jag gillade det eller inte. Jag förstod inte riktigt. Eftersom man har "hittat" denna dokumentär, kan man tänka sig att mysterier inte bör förbli lösta. Men samtidigt blir jag riktigt nyfiken, vad hände egentligen?

En effektiv film, helt enkelt.

Silverpilen

En bra film. Inte så läskig, men härligt mystisk.

Mikael

Händer inte mycket..

Riktigt bottennapp. Det händer ju ingenting.

Ovanligt filmad, vilket nog är en av anledningarna till den är så känd. Lite småkuslig här och var.

Elemental

Medelvärden av filmrecensionssidor brukar stämma någorlunda med vad man själv tycker, men här har vi ett stort undantag. Jag blev rejält besviken på den här filmen. Ibland brukar skräckfilmer vara sega i några delar, men i The Blair Witch Project händer det knappt någonting. Vandrande och springande fram och tillbaka, det är i princip vad som händer i hela filmen. Jag hade iallafall förväntat mig att få veta vad ”Blair-häxan” var för något, men man fick inte ens en glimt av denne. Det var endast två scener som jag blev någorlunda skrämd av, det var när de satt inne i sitt tält och det hände mystiska saker utanför, och slutscenen. Visst är det otäckt om detta har hänt på riktigt, men filmen berörde mig inte.

Nej, spendera en och en halv timme på en annan film istället.

heroin

Läskig som satan, men jobbigt med handkamerafilmande hela tiden och man hade kunnat bygga upp den kusliga stämningen lite mer.
Otäckt slut och nattscenerna är inget man ska se ensam hemma!

en mycket bra skräck faktiskt.rätt skrämmade på sina håll

stark trea

Filmen är både i färg och svartvit

Blair Witch 2 - Book of Shadows (2000)