Medan du sov

Medan du sov Köp filmen på CDON

Handling: Lucy är en spärrvakt i tunnelbanan som förälskar sig i en resenär. En dag är resenären med om en olycka och hon följer honom till sjukhuset. Där blir hon misstagen för att vara hans fästmö.

År: 1995
Marcia Wright
Dick Cusack

Copyright Buena Vista Pictures

sialla

En mycket fin film, mycket härlig berättelse.

magnus_65

En av dom bästa filmerna.

Detta gillade jag, varm och väldigt charmig film som i ett bra tempo är über romantisk och hjärtvärmande med en Bullock som inte syns för mycket!

Isabellet

Den var ju lite töntig, men underhållande för stunden. Nu kommer jag knappt ihåg vad den handlade om.

Vacker romantisk film!

Nr 92 på min Topp 250. En klar 4:a som film här på listan. Som film i egen genre á la romantisk komedi/feel good-stil får den en mycket stark 4:a. En av de tre bästa som sådan!

Tagline: A story about love at second sight.

Tänkvärd, smårolig, varm och charmig som tusen. Definitivt en av Sandra Bullocks bästa filmer. Bill Pullmans också för den delen.

Blev, som SvenskaFilmNörden skriver, också överraskad första gången jag såg den - riktigt bra kort och gott. Utmärker sig eftersom den är välplanerad.

Vem kan glömma den varma familjen (m snälle farbrodern) som väntar vid sjukhussängen vid uppvaknandet t ex? Det bara går inte.

Trivia: The original screenplay was about a woman in a coma and a man pretending to be her fiancée. Many studio executives thought this to be too predatory, but one suggested reversing the roles. Once the script was rewritten, the movie was picked up by Hollywood Pictures.

Detta är en söt, men ack så fånig, romantisk komedi som inte utmärker sig i mängden. Sandra Bullock är katastrofal i huvudrollen - hon är inte direkt dålig, men hon är helt enkelt fel val för den rollen. Övriga skådespelare gör så gott de kan, men med detta långsökta och skruvade manus kan det helt enkelt inte bli så bra. Dock fick jag upp ögonen för Peter Gallagher här - han är riktigt bra.

Pesole

Den här filmen är hur bra som helst, jag gillar filmen och Sandra Bullock spelar väldigt bra i filmen, men den kanske var lite jobbig ibland. Men jag gillar Sandra Bullock som skådespelare. Så den var toppen bra.

Mackie

Romantic comedies of the 90's; finns inte så mycket speciellt att säga om vi talar om en enskild film i sammanhanget, utan det är samma formula för att spela på vår egna känslor. Jag tycker dock att den här filmen har väldigt mycket av det rätta, även om det kanske blir lite väl gulligt (som det ofta blir) ibland. Den har verkligen en story som värmer, som också handlar om värdet av att ha nära och kära som i en familj, och vänner att lita på...

Men gulliga budskap och ett intressant händelseförlopp räcker ju inte långt, och det är inte handlingen som heller lyfter filmen, det är Sandra Bullock och Bill Pullman, filmens kärlekspar (hoppas jag inte gav er nån spoiler, hehe). Bullock är perfekt i rollen, hon formligen osar av den där ustrålningen och attityden av en glad, uppåt tjej som hon spelar. Bill Pullmans roll är lite annorlunda vilket jag uppskattade, lite mer anspråkslös och tillbakadragen, men ändå med kul humor, nästan lite fumlig. Han har inte så många repliker, vilket känns helt rätt. Personkemin är stark, även om skådespelet annars egentligen är rätt average. Ett rätt intressant exempel på att skådespelarinsatser och personkemi faktiskt INTE är samma sak. Det här är en av det bättre romantiska komedierna jag sett. Det är oundvikligt att man ser saker gå igen i såna här filmer (vilket väl är dess största nackdel), men här gör de det i alla fall med lite glans. En självklar trea, nära en fyra.