Ciao Bella

Ungdom:

Ciao Bella Köp filmen på CDON
Ungdom:
2,2

Handling: CIAO BELLA är en film om längtan efter den stora kärleken. Om den sinnessjuka berg-och dalbanan av magont, tårar och nackfjun som reser sig. I klassisk Hollywoodstil får vi följa två människors promenad rakt in i varandras armar. Och det bubblar och svider precis som i verkligheten. Men tiden är begränsad. En vecka. Ibland måste man ta sitt livs viktigaste beslut när man är sexton.

Mustafa Moradi är en sextonårig kille från Lerum. Han längtar efter en tjej. Problemet är bara att alla tjejer bara vill vara hans kompis. Men så uppenbarar sig en genial idé: han låtsas helt enkelt vara italienare. På Gothia Cup. En värld av möjligheter öppnar sig.

På andra sidan stan är Linnea på jakt efter en kille med stil, mod och brinnande passion. Inte det lättaste att hitta hemma i Sveriges absolut fulaste och tråkigaste förort. Vem vet vad som hade hänt om hon inte träffat världens mest romantiska italienare, "Massimo".

Regissör: Mani Maserrat-Agah
Originaltitel: Ciao Bella
Chanelle Lindell
Poyan Karimi

Copyright Sandrew Metronome

När jag verkligen gillar en film så sitter det alltid någon glappkäftad idiot i samma salong och plågar livet ur mig. När filmen verkligen är usel uppträder samtliga besökare exemplariskt - det är helt enkelt knäpptyst. Precis så var fallet när jag såg Ciao Bella. Jag vet inte vad det beror på - kanske är jag godtrogen - det har jag fått höra många gånger - eller så väljer jag kanske att se fel sorts filmer på bio. Hur det än är så var Ciao Bella en ytterst plågsam film med tvivelaktiga skådespelarinsatser och en långsökt, luddig och överdramatiserad intrig - jag kan inte föreställa mig den tonårsgrabb som för bok över sina erövringar. Jag inbillar mig att killarna bara framställdes så för att tittaren skulle fatta tycke för Mustafa, men det funkar inte.
Inledningen kändes också som ett stort frågetecken. Varför presenteras samtliga karaktärer som om det vore en jäkla såpa? För att man skulle komma ihåg dem? Knappast. De var lika vidriga hela bunten - JAG kunde i varje fall inte skilja dem åt.
Dialogen är ytterligare ett snedsprång. Vilka sextonåriga ungar snackar så? Varför kan Linnea inte prata ordentlig engelska? Varför blir hon så pass förtjust i "Massimo"? Hon är en irriterande, klängig och alldaglig pubertetsunge med allvarliga attitydproblem. Poyan Karimi och Chanelle Lindell har usel personkemi och känns ohyggligt bleka tillsammans. Detta är svensk film när det är som sämst.
"Men kom då, jag har börjat abortera här!"

Fy fan vilken usel film. Jag såg den på en buss från Frankrike och efter nåt sånt här vill man bara döda. Helst vill jag se producenternas huvuden rulla. Alla som gav pengar för att sätta det här projektet till sjöss skulle jag gladligen själv agera bödel åt. Fäll dom på knä vid Göta Älv och ge dom en kula i nacken. Då sover jag gott om natten.

Jag hatar verkligen sånt här fegt filmskapande som förlitar sig på så många försäljningsknep, stereotyper och klyschor. Detta är (svensk) film när det är som SÄMST och jag skäms verkligen över att sån här skit får uppmärksamhet i huvudtaget.

Dåliga skådespelare, det fanns inget speciellt budskap. killarna vill ha tjejerna för en sak och inte för hur deras personligheter var. Inget utmärkande soundtrack.

heroin

Den här filmen är så usel att jag inte vet vart jag ska börja.
1. Invandrarkillarna med glasögon ser likadana ut och är svåra att skilja åt trots den fina "presentationen" av namn i början.
2. Protagonist-tjejen ska väl vara typ 16 år. Hon säger att hennes pappa också var det när hon föddes. 16+16=32. Men farsan i filmen ser snarare ut som FEMTIOtvå och då var jag generös.
3. Konstiga dialoger, osannolik handling (bara en sån sak som snubben som för "lista" över alla tjejer hans KOMPISAR har knullat med) och helt bedrövliga skådespelare.
4. Bruden blev gravid med något "jag lovar dig guld och gröna skogar men sen skiter jag i dig"-asshole i Italien (om jag fattade rätt). Lär hon sig nåt av detta? NEJ. Redan efter några dagar ska hon ut och ragga italienska grabbar igen.
Skådespelarna, särskilt de manliga ungdomarna, är seriöst så dåliga att jag får magsjuka. Var det här nåt slags sätt att sänka arbetslösheten bland invandrare i Göteborg eller?
Det enda man ser fram emot är när protagonisten ska bli avslöjad, i övrigt är det en hemsk film.

Off-Topic: Btw, jag hatar det äckliga ordet "kärleksbarn" som används i den här filmen.
I regel brukar den sägas till barn med en frånvarande förälder (samma referens finns i tsatsiki-böckerna, filmen hip hip hora tex) för att någon inte vågar säga sanningen: Deras "kärleksbarn" blev till under ett helt casual ONE NIGHT STAND där det sedan stacks från ansvaret. Kärleksbarn är frågan -
Eller så är det bara ett enkelt sätt för filmskaparna att slippa ha med och betala ytterligare en karaktär...

Bättre än jag trodde. Kanske inte var det bästa manuset, och de hann få med ganska många klyschor. Men jag tyckte ändå att filmen var underhållande.

Olaivia

Ganska onödigt att göra denna filmen.
Hade vart grymt mycke bättre om "linnea" och "mustafa" hade hat bättre person kemi. När jag satt i soffan och förväntade mig en fantastiskt bra film kom bara ytligt överdrivande.

Bättre än vad jag trodde den skulle vara men mycket sämre än vad den kunde varit då jag läst manuset till denna filmen då jag gick på gymnasiet, här får filmen en mer positiv och glad framtoning men manuset var mer mörkt och mer tragisk så det saknade jag verkligen. Dock klart godkänd film men en film som skulle kunna blivit så mycket bättre.

Baijna

En helt okej film :)
Sevärd!

Isko

Skådespelarna är ju så extremt värdelösa. Sen förstår jag inte varför dom ens har gjort filmen? Den har inget som är värd en 2a förutom att det handlar om en idrottsturnering för ungdomar. I det här fallet, Gothia cup. Det tycker jag blir intressant. Men annars så ser jag inget bra med den.

MaliciousDelight

Jag finner den här filmen ganska så orealistisk. Dessutom var skådespelarna och manuset helkasst. Men filmen hade vissa charmiga stunder, och det är därför filmen får en svag tvåa.

Biopremiär: 2007-08-03