Livet från den andra sidan

Handling: Tandläkaren Bertram Pincus råkar ut för en nära-döden upplevelse och får förmågan att se döda, som alla vill ha hans hjälp att få kontakt med levande.

År: 2008

Bill Campbell
Alan Ruck

Copyright AB Svensk Filmindustri

tessan81

Storyn har vi sett så många gånger förr att vi kan koppla bort hjärnan och köra på autopilot från första stund. Däremot har vi inte träffat tandläkare Bertram Pincus och det är en bekantskap jag inte vill vara utan. Ricky Gervais, känd från tv-serien The Office, både den brittiska (som skådespelare/manusförfattare/regissör) och den amerikanska (som upphovsman/manusförfattare), spelar den socialt inkompentente tandläkaren Pincus som under en operation får en nära-döden-upplevelse och efter detta kan se alla osaliga döda som ränner runt på jorden. Gervais är strålande i sin roll.

Gervais och Téa Leoni är riktigt bra tillsammans, de har en kemi som går genom rutan. Deras karaktärer räddar "Ghost Town" från det totala klichéträsket som filmen annars klafsar runt i.

Pesole

Denna film är väldigt crazy, det må jag säga men det kan vara därför jag gillar den, haha

Bilbo_one

En riktig plump i mitt filmtittande. Sån här skit ska man inte titta på. Etta är det enda rimliga betyg en sådan här kass film kan få

fantaisha

Filmen får godkänt eftersom jag klarade av att se hela.. Var inte riktigt så där bra som den kunde ha varit.. Gillar inte rollinnehavarna så värst mycket och då filmen var slut så var det som om något saknades.

ronnbackmeisterJR

Annorlunda o småskum humor bitvis. Ricky gervais passar perfekt i den tragiska rollen, riktigt kul o lättsamt att se på även om handlingen är lite tunn. Om man greppar humorn och den stundtals "osynliga" skämtsamheten i denna filmen så uppskattar man den troligtvis också...

Jag gillar sådana här komedier. Den är rolig, underhållande och gripande på sina ställen. Den var lätt att hänga med i men ändå inte för simpel. Bra skådespelarinsatser från samtliga! Rekommenderas!

kaj08

Ricky Gervais spelar tandläkaren som lever ett ytterst ensamt och tråkigt liv. En dag är han nära att dö under en rutinoperation, och plötsligt ser han spöken. Folk som har något ouppklarat i denna värld som gör att de inte kan gå över fullt upp till "den andra sidan". Handlingen är föga nyskapande, och det känns som man sett det mesta förut.

Det som gör filmen smårolig är den vardagskomik som finns i filmen. Ingen komik som gör att man skrattar högt, men en hel del hopplöst trista situationer som Garvais upplever i vardagen blir riktigt småkul. I övrigt är det mesta tillrättalagt och lite småtråkigt.

Nja, inte så bra som jag hade önskat tyvärr. Det känns uttråkande och det är en överhängande sorglig känsla som infinner sig istället för de skratt som en komedi ska bringa. Gervais gillar jag och han har sitt sätt men om det passar denna film vet jag inte, Leoni däremot känns lite fel och det var inte kanske det mest passande för henne att spela på detta sätt. 2-.

Biopremiär: 2008-12-12