Good Bye, Lenin!

3,7

Handling: Alex stolta och socialistiska mamma faller i koma i oktober 1989. Åtta månader senare vaknar hon plötsligt upp och ger Alex enorma problem. Hennes hjärta är så svagt att en chock skulle kunna döda henne… och vad skulle kunna vara mer chockerande än insikten att Muren har fallit och att hennes älskade Östtyskland blivit besegrat av kapitalismen. För att rädda hennes mamma förvandlar Alex lägenheten till en ö från det förflutna, ett sorts socialistiskt museum där hans mamma kärleksfullt luras att tro att ingenting har förändrats. Det som börjar som en vit lögn förvandlas till storsvindel när Alex syster och utvalda grannar rekryteras för att uppehålla lögnen, och få Alex mamma att tro att Lenin faktiskt vann till slut.

År: 2003
Regissör: Wolfgang Becker
Originaltitel: Good Bye Lenin!
Ursprungsland: Tyskland
Andreas Thieck
Jürgen Vogel

Copyright Noble Entertainment

rednaxela

Good bye lenin är en film som väcker många känslor.Handlingen och personerna man får följa är väldigt intressanta.Samtidigt som historian om berlinmurens fall omger dem.Jag kan inte mer än att häpna när jag ser en film som denna.Trea och en välförtjänt sådan.

Moonlighting

En nästan obscent välskriven film. Charmig, sympatisk och mångbottnad film som tömmer sitt koncept väl, men just känslan av att det är ett koncept blir ibland lite väl överhängade för att det ska kännas organiskt i slutändan.

The_Dude

Det här är en mycket bra och rolig film om en kvinna i det forna DDR som får en hjärtattack en oktoberdag i östra Berlin 1989. Hon hamnar i koma i åtta månader och under den tiden faller hennes kära DDR ihop. Hennes barn vakar vid hennes sida och när hon tillslut vaknar upp råder hennes läkare barnen att se till att hon inte blir upprörd utan hon måste ta det lugnt. Detta gör att sonen börjar tillverka en lögn, där DDR fortfarande finns. Naturligtvis växer sig lögnen större och större och ger upphov till många roliga situationer. Man får också en inblick hur det var för de människor som levde i östtyskland bakom muren. Det här är en varma och humoristisk film som rekommenderas.

rednaxela

Venschla

Dom har ju snott mycket av musiken från Amelie från Montmartre, men skit samma den är ju super bra (musiken asså)!

DuskBringer

Goodbye Lenin är en varm och vacker film med ett underbart filmspråk samt ett fantastiskt ljudspår. Skådespeleriet är skrupelfritt och allting tycks klaffa i denna genomtänkta, tyska produktion. Känsloväckande med feelgood. Solklar fyra!

smälto

Daniel Brühl är ful, men väldigt duktig. filmen var förövrigt bra även med tysk tal och tysk text

En mycket orginell och bra film. Den är genomgående intressant och engagerande.

Mattias15

Denna film är för härlig, jag är själv mycket socialistisk och slutet av filmen får verkligen mig att bli varm och glad. Önskar nästan att Historien skulle sket som i deras nyhetssändning.
Början av filmen är lite seg, men den blir bara bättre. Filmen igenom är lugn och harmonisk med fin humor som man blir glad av. De flesta skämten kommer givetvis ifrån problemmet med att behålla morsans sinne i DDR. Själva Familje problemen skapar en större handling än bara problemet med morsans vrickade verklighet som måste behållas, detta är såklart bra. Själva miljöerna i filmen är mycket vackra där man får uppleva hur det såg ut i DDR, tycker allt såg tråkigt ut men även vackert på sitt sätt.
Och Faan på den som slutar titta på filmen innan den gamla KOSMONAUTEN har hållit sitt tal, det vackraste tal jag någonsin hört.

POLLUX

En morsom og gripende film. Jeg synes den illustrerer godt det TAPET DDR-borgerne har måttet gjennomleve.