Kyrkoherden

1,9

Handling: Kyrkoherden i den lilla byn har problem med sin erektion. Den vill aldrig ge med sig, trots att en hel armé av sköna kvinnor försöker hjälpa honom. Kyrkoherden är ganska ensam om kvinnornas gunst, då det hela utspelar sig under 1812 års krig och byn är nästan helt utan andra män. Hans envisa stånd är en hämnd från en kvinna som under medeltiden blev bränd som häxa efter att ha blivit angiven av just en präst. Denna hämnd har sedan förts vidare från mor till dotter i generationer.

År: 1970
Regissör: Torgny Wickman
Originaltitel: Den Ståndaktige kyrkoherden
Alternativ titel:The Lustful Vicar (Storbritannien)
Alternativ titel:Ih ... det er dog den stiveste (Danmark)
Jarl Borssén
Christer Söderlund
Anne Grete Nissen
Kim Anderzon
Louise Tillberg

Det här är en dålig svensk buskis om en kyrkoherde som drabbas av kroniskt stånd. Jarl Borssén i huvudrollen är blek och det enda som lyser upp filmen tycker jag är Cornelis Vreeswijks trubadurinstick. Meningslös och barnslig gladporr som knappt lockar till några skratt överhuvudtaget.

En rätt så meningslös film utan vettig handling. Mycket naket, mycket sex och mycket dåligt. Klippningen är helt värdelös. Men musiken är rätt skön och Cornelis är bra som "trubaduren". En svag tvåa blir det. Tack vare filmens absurda handling, det nakna och att den är så dåligt gjord så blir det en stark tvåa.

En riktig klassiker och guldkorn bland B-filmer. Bäst av allt är de klockrena kommentarerna och skådespelarinsatsen från Jarl Borssén som är hur bra som helst som "kyrkoherden".

lillzum

svag tvåa. Skäms riktigt mycket för att min morfar är filmregissör till denna film. Visst, den är lite gullig. Men den är så dålig så den är rolig.

Pesole

Don´t like the movies!!

Kyrkoherden får ett "stående besvär" och byns kvinnor försöker hjälpa honom få bort besväret. Med musik av Corneliis Vreesvijk. Borssén i sitt livs roll. Vad ska man säga..?