Exorcisten: Begynnelsen

2,2

Handling: Exorcisten: Begynnelsen utspelar sig före den klassiska originalfilmen Excorcisten från 1973. Filmen handlar om fader Merrins första möte med djävulen när han arbetar som missionsarbetare i Afrika efter andra världskriget.

Regissör: Renny Harlin

Israel Aduramo
Patrick O'Kane
James Bellamy

Copyright Warner Bros.

Om detta hade varit en fristående film skulle jag med handen på hjärtat kunna säga att jag skulle ha uppskattat den mer - främst då för att Stellan Skarsgård inte är Fader Merrin och aldrig kan bli det. Hur mycket jag än uppskattar hans arbete i filmen så faller alltsammans på det obearbetade manuset och bristen på detaljer som blev så tydliga i Exorcisten från 1973 - förmodligen en av de bästa filmer som gjorts.
"Sometimes I think the best view of God is from Hell."

Och varför gjordes den här? En smått poänglös, ointressant, extremt seg och inte ens skrämmande prequel på originalfilmen. Skarsgård är bra, men annars är det mesta faktiskt ett stort misslyckande. Borde aldrig ha gjorts. Filmen finns i två versioner och min förhoppning är att den andra versionen är bättre. Bioversionen får bara en svag tvåa!

Angelus

En godkänd film med Skarsgård och Scorupco, seg film men blir spännande på slutet, hyfsad skådespeleri, men både Skarsgård och Scorupco var bra, förväntat slut

en okej uppföljare med bra skådespel och handling

En 2+ som film, men en -3 i sin egen genre.
Som underhållningvärde får den 2+.

Taglines: A new chapter of evil / God is not here.

Naja, detta är en helt ok film som dock, och för en gångs skull säger jag det direkt i början, inte hamnar i DVD-samlingen.
Spännande och lite skrämmande, men inte som orginalet. Hur kan man dock tro, och jämföra, att en efterproducerad film i filmserien ska kunna bli lika bra som den filmhistoriska ikon Exorcisten från 1973 är?
Snyggt foto, scenografi och rätt snygg DVD-meny.
Svenskarna Skarsgård och Scorupco hade huvudrollerna i filmen, vilket först förvånade mej, men sen såg jag att finske Harlin regisserat *, vilket fick mej att misstänka varför. De två gör faktiskt sina roller riktigt bra. De övriga är ok.
Filmen kan man säkert se om, men jag kommer inte göra det då det räcker med att se den en gång.

Trivia: Ryan Phillippe and Kerr Smith were both considered for the role of Father William Francis. Liam Neeson was initially cast as Father Merrin. / * Just at the start of the re shoot, Renny Harlin was involved in an accident and broke his leg. He had that leg supported by metal support and a cast. Rykten säger att det över denna filmserie, precis som med Omen, ligger en förbannelse. / Stellan Skarsgård is playing a younger version of Max von Sydow's character from The Exorcist (1973). Skarsgård is nearly a decade older than von Sydow was during the filming of the original movie. / D skulle vara intressant att se orginalregissören Paul Schraders version av denna samma film, dvs dn som senafre släpptes som Dominion: Prequel to the Exorcist (2005).

Godkänd film inte mer, bäst dem sista 20 minuterna då den också är något läskig inte annars.

Yasmin

Helt ok film inte alls läskig.

MaliciousDelight

Inte alls så läskig jag trodde att den skulle vara.
Tråkig ibland.
Mja.. en trea.
Absolut inte mer.

miox

den här filmen är så dålig så att man dör

Biopremiär: 2004-11-12

Exorcisten (1973)
Exorcisten 2: Kättaren (1977)
Exorcisten III (1990)
Dominion: Prequel to the Exorcist (2005)