De röda skorna

Musik:

Musik:

Handling: Den unga Vicky Page satsar allt på sin dans och hon drillas hårt av sin balettmästare Boris Lermontov. När Vicky blir kär måste hon välja mellan kärleken och karriären.

År: 1948

Léonide Massine
Albert Bassermann
Ludmilla Tchérina
Esmond Knight

Välarbetat film projekt som verkar legat båda regissörerna varmt om hjärtat. Somliga stycken i filmen fick extremt fina resultat, exempelvis "de röda skorna" scenen. Bättre än jag väntade mig, då jag väntade mig något med mer över sentimentala musik nummer.

Bra film från sin tid, balettscenen ur "De röda skorna" av H.C. Andersen är 13 minuter lång och har fantastiska scendekorer samt klipptes snyggt - känns väldigt modern. Filmen efterkolorerades då den var svart/vit först - snyggt jobb, just första längre balettscenen, samma som ovan nämnd, hade inte alls varit samma sak utan färg! En riktig klassiker som finns med på hela 24 officiella filmtopplistor (!), bl a. belönad med 2 Oscar, nominerades för ännu fler. Bra skådespel, bra kemi.

Venschla

Balett är fjantigt, fjompigt och tråkigt! Det är också vad filmen är, fjantig, fjompig och tråkig! Och ingenting är fjantigare än "Vikii" och hennes förbannade i:n.
Vicky: Iess I'im verri heppi.

MrChellie

En av dom bästa filmerna ja sätt...

Pesole

Det här är en dålig film, det handlar om ett par röda skor. De är en musik film, de är en tjej som dansar ballett.