Machinist, The

Handling: Trevor Reznik är en verkstadsarbetare som har förlorat sin förmåga att sova. Men det rör sig inte om någon vanlig sömnlöshet – Trevor har inte sovit på ett år. Tröttheten har lett till en dramatisk försämring av hans fysiska och mentala hälsa. Hans arbetskollegor blir allt mer misstänksamma mot honom och vill snart ha bort honom därifrån. Detta leder till att Trevor blir allt mer paranoid – går konspirationen mot honom bara ut på att få honom sparkad eller planerar de något ännu värre?

Regissör: Brad Anderson
Ferrán Lahoz
Jeremy Xidu
Norman Bell

Copyright Paramount

En väldigt skum film som luras och luras. Ja, man tappar bort sig en hel del mot slutet av filmen, för där blir det alldeles snurrigt, påminner mycket om filmer som Vanilla sky och kanske lite Fight Club. Beundransvärt är ju Christian Bales bantning inför den här filmen, 30 kilo tror jag det var ungefär?
Det spelar ju egentligen ingen roll, för det påverkar inte filmen så himla mycket. Men det var en spännande och oförutsägbar film som typiskt nog lämnade mig frågandes mot slutet. Lite synd då den verkligen inte förklarade vad som egentligen hände. Men det var ändå en bra film. Svag trea.

Annorlunda men bra och intressant film. Mystiken i filmen och Bales otroliga skådespelri gör att man vill se den klart.
Bale gick ned 30 kilo inför filminspelningen och han ser verkligen eländig ut. Under inspelningens pauser så hade Christian inte mycket kraft i kroppen, utan han satt mest tyst och stilla och lyssande på musik.

Jag har en stor förkärlek till thrillers och psykologisk spänning och det här är enligt mig film när det är som bäst. Den kusliga och mörka spänningen som genomsyrar filmen är gripande och underbyggs av en väluttänkt och detaljrik handling. Nästa gång ni ser filmen bör ni framförallt lägga märke till detaljerna i scenen där Trevor åker skräckfärden (Route 666) med Nicholas. Där finns alla svaren och man har klippt in bilder från den avgörande slutscenen. Både smart och snyggt, vilket gjorde det möjligt för mig att lista ut filmslutet. Man måste även beundra Christian Bales insats och den uppoffringen han gjort i form av viktminskning inför filmen. Han ser verkligen ut som om han varken ätit eller sovit på ett helt år.

Jag vill även passa på att hylla 2004; vilket härligt film år! Jag älskar verkligen "brain twist"-filmer och 2004 (samt slutet av 2003) var det gyllene året för denna genre som uppkom i kölvattnet av Donnie Darko - en annan helt fantastisk "brain twist"-film som måste ses av alla som uppskattar den här filmen.

Psykologisk thriller som är mycket spännande. Hade hört att man skulle vara uppmärksam under filmens gång för att få ihop slutet, men jag fick ändå inte ihop det till hundra procent. Filmen var sevärd ändå.

Creepy, på ett bra sätt. Väldigt lågmäld handling som ändå får mig att fastna framför TVn. Öväntat slut och snygg vändning. Mycker bra film!

Milla86

Konstig och förvirrande film med en sjukligt smal Christian Bale. Det mest otäcka i den här filmen var att se Bales magra kropp. Själva handlingen var inte mycket att hänga i julgranen.

Som sagt mycket förvirrande och det är inte förrän i slutscenerna som man får förklaring på det mesta. Däremot en stor eloge till Bale som verkligen går in för sin roll.

junkninjan

Ja, det ÄR verkligen Christian Bale på bilden.
Transformationen han genomgår i The machinist är inget annat än en förbluffande uppvisning av just hur seriöst han tar sitt yrke.
The machinist är en nattsvart historia om en man som är på väg neråt i en spiral av ångest och destruktivitet. Historien lunkar på med sporadiska krumhopp som får en att hoppa till som betraktare vid ett par tillfällen. Dessutom är det en twister till naturen vilket per definition gör det till en av mina älsklingar.
Hela det visuella intrycket är insvept i en grå-blå färgskala som framhäver det karga och metalliska temat i filmen.
Christian Bale är ett MF genius som skådespelare(oavsett hur skruvad han verkar vara som person).
The machinist fick inte den respons som den förtjänade anser jag och vill därför slå ytterligare ett slag för den här.
Michael Ironside(Tyler i "V") gör en biroll i filmen med som är värd att nämna.
Söker man en tät thriller med stark atmosfär och makligt tempo så är The Machinist filmen man skall söka upp.

Canucks_

Knepig film! Lite väl knepig t.o.m. Annars bra!

uncle_funk

Filmen är en jävligt bra film, egentligen finns det inte särskilt mycket mer att säga om den. Dock en film som inte hamnar i DVD-hyllan eftersom det är en typisk "se en gång" film.

En 3 till 3+ som film & i sin egen genre.

Taglines: How do you wake up from a nightmare, when you're not asleep? / A little guilt goes a long way... / Trevor Reznick is four letters away from the truth.

En spännande film där man luras - vad är verkligt/sant och vad är dröm/fantasi? Bra skådespel av Jason Leigh, men Bale är lysande som gick ner oerhört mycket i vikt för rollen *. "Kafka-thriller med skum stämning á la Memento" / Damernas Värld - ngt jag är villig att hålla med om. Hamnar i DVD-samlingen främst då filmen är nyskapande.

Trivia: The movie has several similarities to works of Dostojevskij, such as "The Double", "The Idiot" & "Crime & Punishment". / * The producers of the film claim that Christian Bale dropped from about 180 pounds in weight down to about 120 pounds in weight to make this film. They also claim that Bale actually wanted to drop down to 100 pounds, but that they would not let him go below 120 out of fear that his health could be in too much danger if he did. His diet consisted of one can of tuna and an apple per day. His 63-pound weight loss is said to be a record for any actor for a movie role. He since gained the weight back for his role in Batman Begins (2005). / "Reznik" means "butcher" in Czech language.

Biopremiär: 2005-01-14